Svar: Stammer han? - 2 år, 2 mdr.
10. oktober 2008
Alder:
2 år, 2 mdr.
Hej med dig
Det er dejligt at høre at Jakob trives så godt som han gør, men jeg kan godt forstå du er bekymret, hvis han begynder at stamme.
At stamme betyder at barnet gentager ord eller sætninger, forlænger lyde eller bliver ved med at hænge fast på et bestemt ord. Børn kan stamme i meget forskellige grader, nogle børn har lette gentagelser, andre blokerer fuldstændig og kan slet ikke få ordene frem. Man ved ikke hvorfor børn stammer og ofte vil det være sådan, at børn der stammer gør det mere nogle dage end andre dage.
Hos mindre børn som din dreng, vil man ofte kunne høre at barnet har svært ved at få sagt det som barnet vil sige, at der kommer gentagelser af ord osv. Det ses især hvis barnet er ivrig og næsten ikke kan vente med at fortælle hvad det har oplevet. Hvis barnet stammer over en længere periode eller hvis man som dig er bekymret, så synes jeg man skal kontakte en talepædagog.
Der er tilknyttet en talepædagog til institutionen hvor Jakob går. Du kan derfor få vedkommendes navn og nummer af pædagogerne og kontakte ham/hende. Det vil være rigtig godt at du får vejledning om, hvordan du skal forholde dig - om det er noget I vil se an eller om det er noget I vil handle på, og hvordan det i givet fald så er rigtigt at handle.
Man kan godt forebygge at barnets stammen udvikler sig, ved tidligt at få at vide, hvordan man forholder sig mest hensigtsmæssigt. Så jeg synes det er relevant at du lige drøfter det med en talepædagog.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god efterårsferie, hvis I holder det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske