Brev:
Sover meget afbrudt
10. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Sover meget afbrudt
Hej Helen.
Så er vi atter på banen med et par spørgsmål, som vi håber du kan hjælpe med ;0)
Denne gange drejer det sig om nattesøvn. Vi har haft rigtig gode oplevelser med de andre forslag du er kommet med og vi nyder alle i familien er der nu er kommet en fast struktur på hverdagen. Det kører stabilt med maden og Tinus sover 2 gange - typisk en lang og en kort lur i løbet af dagen. Han spiser godt, trives og har både lært at kravle og rejse sig samt gå ved møblerne så rent udviklingsmæssigt er han vist helt fint med.
Det vi dog stadig kæmper en del med er han vågner alt for mange gange om natten. Typisk vågner han hver time - eller 1½. En sjælden gang imellem går der 3 timer men han sover meget uroligt. Det er ca 1 måned siden at han begyndte at kravle og jeg synes egentlig at der er blevet mere ro på ham i dagtimerne nu hvor han bedre kan komme omkring selv og han er blevet bedre til at lege selv, så længe han kan få lov at stå op ved møblerne. Men uroen om natten fortsætter.
Jeg har trappet nat og morgenamningerne ud uden problemer og har ikke indtryk af at det er sult der vækker ham. Han bliver puttet ml 19.30 og 20 med en flaske vælling, bliver ammet når vi går iseng og så står vi op et sted mellem 7 og 8 hvorefter han spiser 1-2 dl havregrød. Han er altid super glad og godt tilpas når vi står op og kan sagtens vente en halv times tid inden morgenmad.
Det der sker er at han starter med enten at ligge og møffe rundt og så begynder at klynke/græde eller også vågner han med et hyl og græder. Vi forsøger altid at lade ham ligge så længe som muligt og indimellem lykkes det at han selv falder i søvn, men oftest må vi op og enten tage ham op og trøste eller rykke ham på plads i sengen, putte dynen om ham og trøste med en hånd på brystet og "schhh".
Han sover i sin egen seng og vi har snakket meget om at han skal rykkes ind på vores gæsteværelse/kontor for at se om det er os der vækker ham, men må indrømme at vi egentlig allerhelst ville have ham tæt på os. Omvendt trænger vi begge efterhånden til bedre nattesøvn og er enige om, at er det det der skal til så er vi indstillet på det. Sidste weekend rykkede vi ham ind lørdag aften og han sov 2 nætter på værelset. Desværre måtte vi rykke ham tilbage mandag da farfar kom på besøg (rigtig dårlig timing) og nu har vi ikke lige haft mod på at prøve igen. Det skal dog lige siges at der ikke var nogen som helst forskel de 2 nætter, men det skal nok også have lidt mere end 2 nætter før man kan sige om det hjælper ik?
Vores dagsrytme ser nogenlunde således ud:
7-8: Vågner og får havregrød
9.30-10: tilbydes frugtmos ( spiser som regel meget lidt )
puttes herefter til lur - nogle gange lidt senere hvis vi er stået lidt senere op.
12: frokost (qiuneagrød med fx torskerogn + rugbrødshapsere )
13.30-14: ammes eller flaske hvis jeg er på arbejde
puttes herefter til eftermiddagslur
16: eftermiddagsmad, surmælksprodukt med frugtmos, yoghurt, ½ bolle med smør og ost, frisk frugt/riskiks/skorper eller lignende i hånden.
18: aftensmad, kød/grøntsagsmos. Varierer med forskelligt kød/fisk/fjerkræ og grøntsager.
Til alle måltider får han vand af kop og havregrød/quineagrød og aftenmos blandes med 1 dl mme.
ca 19.30: børster tænder, 200 ml vælling og godnat som regel uden de store problemer.
Da jeg er startet arbejde på halv tid men vi ikke har fået pasning endnu arbejder min mand og jeg skiftevis hver anden dag. Derfor skiftes vi også til at tage Tinus hver 2. nat men vi trænger nu alligevel til snart at få lidt bedre søvn.
Så hvad siger du? Hvordan pokker får vi vores lille guldklump til at sove lidt mere af gangen?
Jeg ammer ham 1-2 gange i døgnet og tror ikke han får ret meget mælk der, men får ca hvad der svarer til ½ L MME/vælling. Er det en ok mælkemængde? Og betyder det noget at han får en stor del af sin mælk gennem maden og ikke drikker det?
Håber du kan hjælpe os på vej til en bedre søvn for hele familien.
De bedste hilsner
Bibi