Svar: Sover meget afbrudt
10. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Bibi
Det er helt normalt at børn i 8-10 måneders alderen sover meget uroligt om natten. De er motorisk så aktive, øver sig rigtig meget både dag og nat (mere eller mindre i søvne) og får sig lagt i stillinger, som de ikke selv mestrer at komme væk fra. De drømmer også mere, vågner og smågræder, klynker osv. - alt hvad de oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i søvnen.
Derfor er det en alder, hvor man er nødt til at gøre som I - nogle gange trække tiden lidt for at se om Tinus selv komme videre i søvnen, andre gange lægge en beroligende hånd på ham, atter andre gange hjælpe ham med at blive lagt rigtigt igen og atter få dynen over sig, kærtegne ham lidt, et stille "sshhh" osv.
Det sker nogle gange at man i denne alder får trappet amningen eller mælkebehovet op, fordi barnet virker søgende og det er rigtig godt at det ikke er tilfældet hos jer. Hold fast i det -han vågner ikke fordi han har brug for bryst eller flaske. virker han tørstig kan han få lidt vand.
Det sker også nogle gange at man får for vane at tilbyde barnet sutten, hver gang barnet vågner og det er også uhensigtsmæssigt fordi Tinus så vil risikere at vågne hver gang sutten tabes og lære at I kommer og putter den i munden igen. Hvis han bruger sut for at falde i søvn, så er det altså en god idé ikke automatisk at putte den i munden, hver gang han vågner om natten og skal han have den, så giv ham den i hånden og lad ham selv putte den i munden - så han lærer at finde den selv på sigt, uden hjælp fra jer.
Det er også meget vigtigt at han ved hvor han falder i søvn. Du skriver at han ammes eller får flaske og puttes - det gør han både til lur om dagen og om aftenen. Det er her vigtigt at han stadig er vågen nok til at registrerer hvor han bliver lagt til at sove - det er altså uhensigtsmæssigt, hvis han falder i søvn med flasken i munden og hvis han falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes til barnevogn eller seng. Sker det, vil han naturligt blive urolig over hvor han ligger og blive ved med at vågne op og søge jer, når han skifter søvnfase, fordi han føler sig utryg. Det er altså vigtigt at han ved præcist hvor han er.
Med hensyn til at sove på eget værelse, så kan dette være en fordel, hvis det gør at I har lettere ved at trække tiden lidt og lade ham selv finde roen og komme videre i søvnen. Hvis det modsat kan virke bare at sige "sshhh" fordi I ligger sammen, så er det klart en fordel at lade ham blive i soveværelset lidt endnu.
Med hensyn til mælk, så lyder det som om at Tinus er dækket fint ind og får hvad han har behov for, fordi I også supplerer med mme i grød og mos. De fleste børn vil i 8 måneders alderen have behov for 3 amninger/flasker dagligt - ikke kun på grund af mælken men også på grund af væskeindtaget. Der er således forskel på, hvorvidt mælken kun sikres gennem mad eller også via flaske/amning. Om han kan nøjes med 2 flasker/amning og så suppleres med mme i grød og mos afhænger således af, hvor meget væske han i øvrigt er i stand til at indtage - hvor god er han til at drikke af kop?
Jeg håber lidt af mine tanker giver idé om hvad der sker hos jer, og hvordan I kommer videre. Rigtig god efterårsferie til jer alle tre :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske