Svar: Lidt søvn ville være rart
9. april 2004
Alder:
7 mdr.
Kære "power-napperens" mor
Jeg tror at der er især to ting som spiller ind, og jeg tror det hænger sammen.
For det første, så tror jeg at din søn skal have noget mere at spise om dagen. I en alder af 7 mdr. må han gerne få 4 måltider dagligt og når han bliver omkring 8 mdr og begynder at kunne tygge, må du gerne give ham mere fast føde i form af rugbrødshapser og lignende.
En dagsplan for hans nuværende alder kunne se sådan her ud:
Morgen: bryst
Formiddag: grød
Frokost: grøntsagsmos med kød eller fisk
Eftermiddag: evt. grød eller bryst
Aften: grøntsagsmos med kød eller fisk og evt. frugtmos til dessert
Sen aften: bryst
For det andet, så tror jeg at du ammer for meget. Det er naturligvis vigtigt og rigtig godt at du ammer, men amninger flere gange i løbet af natten, skal der skrues ned for. både fordi der ernæringsmæssigt ikke mere er nok i mælken for din søn, men også fordi mælken tager pladsen op for den egentlige mad, så han som du selv skriver 'knap spiser noget som helst'. Ved at sætte ammefrekvensen ned, får han plads til mere fast og mættende føde og vil forhåbentlig så også sove bedre. Tingene hænger jo sammen.
Jeg kan godt forstå at du trænger til en pause...ja det gør I begge to, for I har begge behov for sammenhængende søvn. Hvis din søn ikke er vant til at blive puttet i egen seng, så skal han jo nok lære dette først. Det kan være en fordel at han sover i sin egen seng, da du og duften af mælk så ikke er helt så tæt på til at distrahere om natten. Hvis du har mulighed for det, kan hans seng stå ved siden af din. Du ammer ham om aftenen som du plejer og putter ham så i sin egen lille seng. Du kan ae ham lidt og synge den samme sang som du plejer, og se om han ikke vil sove der.
Om dagen putter du ham i barnevognen. Det kan være en god idé at du de næste dage gør det til en vane at køre med ham i vognen i håb om at han så sover lidt længere. Nu bliver vejret også bedre og han har godt af at sove ude, når solen skinner. Så en gåtur dagligt, for at skabe en ny rutine er et forsøg værd.
Hvis han ikke sover, så vil en tur udenfor også give ham en masse stimuli og oplevelser, som igen giver en bedre appetit og en bedre træthed. Du har fuldstændig ret i at han ikke skal græde sig i søvn og hvis han er utrøstelig er det også en god idé at tage ham op. Men jeg vil tro at du ved at gå med ham kan få ham til at falde til ro igen. Nogle børn har også bare behov for at få lettet lidt på dynen, eller få skiftet stilling.
Som du kan se, så tror jeg at vejen frem er at drosle ned på amningen og dermed give plads til mere fast føde, som vil mætte mere og dermed give en roligere søvn.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske