Svar: Dagsplan og hvad må jeg give nu?
11. oktober 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Sophie
Tak for dit brev, som bestemt ikke indeholder mange fejl. Det er meget let at forstå hvad du skriver :o)
Det lyder som om at Sebastian stortrives med skemad og er kommet rigtig godt igang. Det lyder også som om at han sover helt alderssvarende i forhold til sin alder og udvikling og han lyder til at udvikle sig rigtig godt.
Nu hvor han er 6 måneder gammel må han gerne begynde at få skemad 3 gange dagligt og det er her en rigtig god idé, at du kun giver ham grød 1-2 gange og ellers giver ham grøntsagsmos. Han må derudover gerne få lidt større variation. Du må gerne give ham grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød og du kan give ham grøntsagsmos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Når han har vænnet sig til grøntsagsmosen, så må du meget gerne begynde at komme lidt kogt kød eller fisk i: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Det er en god idé at give ham mad, som tager udgangspunkt i den mad, de grøntsager, det kød og fisk som I spiser.
Fisk er især laks, sild, makrel, rødspætte, torsk. Det kan på samme måde laves i ovn eller koges - du kan også bruge tun fra dåse eller iblande lidt sildepostej i grøntsagsmosen, hvis det en dag skal være lidt lettere og mere praktisk.
Om aftenen er det altså forholdsvis let at koge og blende nogle af jeres egne grøntsager, kød og fisk, så han får mad der tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Du kan tilsætte lidt modermælkserstatning eller sødmælk, så bliver mosen mere lind.
Der sker dog ikke spor ved at du også en gang imellem giver Sebastian babymos fra glas. Det kan være nemt og praktisk og det er helt fint. Det kan du bruge, når I skal på tur, eller hvis I en dag får noget, som ikke er børnevenligt - det er helt okay og du skal ikke føle dig forkert, fordi du køber industrielt produceret mad ... tal med dine franske veninder og familie - de køber sandsynligvis mere end vi gør i Danmark :o)
En plan for dagen kan nu se således ud:
Tidlig morgen 05: Amning og sover videre
Morgen 7.30: Grød, evt med frugtmos og begynd evt med de lidt grovere grødtyper (havregrød, øllebrød, flerkornsgrød). Vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes lidt blød frisk frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, fersken, kiwi, blomme eller lignende, som han kan sidde og sutte lidt på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover 45 minutter og det er helt okay at han sover indenfor
Frokost 11.30-12: Grød eller grøntsagsmos med kød eller fisk: Må her også gerne tilbydes f.eks. et stykke agurk at gnaske lidt på selv, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, får lidt smagsprøver af jeres sovs på sin mos og stille og roligt mere af jeres mad. Du kan også en overgang bruge mos fra glas, det er helt okay. Tilbydes evt. lidt frisk frugt som dessert at gnaske lidt i eller lidt frugtmos, Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Ammes
Med hensyn til ammestop, når din dreng er næsten 9 måneder gammel, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis han her i stedet vil drikke modermælkserstatning. Selvom børn fra 9 måneders alderen kan tilbydes mere komælk, så anbefales det at de stadig ammes eller får modermælkserstatning til de er 12 måneder gammel. Det er derfor uhensigtsmæssigt at stoppe amning, hvis han ikke vil drikke modermælkserstatning ...
Man kan diskutere hvorvidt det vil være relevant at tilbyde flaske i 8-9 måneders alderen og måske vil han slet ikke have den. Flaske er dog en god måde at få sikret mælkeindtaget på og samtidig er han jo nu, vant til at falde i søvn med brystet som en del af putteritualet. Han skal således lære et nyt ritual og her kan flasken godt være relevant.
Du skal derfor overveje hvordan du har det med amning og flaske og om du evt. skulle forsøge at introducere en flaske allerede nu f.eks. om aftenen, for at sikre at han vil tage den, når han bliver 8 måneder. Du kan også sige at det vil du ikke - han skal ammes, du har masser af mælk og amningen går rigtig fint og så må I se, hvad der sker til jul. Hvis han til den tid kan drikke rigtig godt af en kop, så vil han måske godt kunne indtage sit væskebehov på den måde ... men det er svært. Han skal i 8-9 måneders alderen fortsat have ca 600ml mælk dagligt og det er meget at skulle drikke af en kop.
Det svarer til at han bliver ammet eller får flaske 3 gange dagligt. I 10 måneders alderen kan du trappe ned til 2 amninger/flasker dagligt - det vil ofte være aften og sen aften eller tidlig morgen og aften. Du skal derfor overveje hvorfor du vil stoppe amning til jul og hvad du vil sætte i stedet. Hvis du allerede nu ved at amning meget længe ikke er dig, så synes jeg du skal overveje at introducere en flaske ...
Når man stopper med at amme, så vil man normalt trappe langsomt ned, så man ammer mindre og mindre. Hvor du ammer 6 gange i døgnet nu, så vil du trappe ned til 5 gange dagligt, 4 gange dagligt osv. så din krop stille og roligt kan følge med. Alt efter barnet alder må man så sætte noget andet i stedet og hvis det f.eks. var nu du ville stoppe, så ville du altså skulle tilbyde flaske på de tidspunkter, hvor du normalt ville amme - mælkebehovet er der jo stadig :o)
Jeg håber ovenstående giver lidt klarhed og hjælper dig lidt videre, der skal ske mange ting hos jer nu :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske