Svar: Har ikke lært at falde i søvn på ryggen
11. oktober 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Karen
Det lyder som om at din dreng sover rigtig godt om natten og det lyder helt alderssvarende med en middagslur på 1½ time. Jeg synes derfor du skal holde fast i, at han nu kun skal sove en lur dagligt og det er også en rytme som kan følges både i dagpleje og i vuggestue.
Det at han kun skal sove en lur, må alt andet lige gøre ham mere træt og selve putteseancen vil derved blive kortet ned, fordi han vitterlig har behov for at sove. Du skal altså ikke putte ham, før du er sikker på at han er træt nok til at falde i søvn forholdsvis hurtigt.
Når du putter ham i barnevognen, så kan du godt prøve at lade ham starte med at sidde op. Han skal jo have sin sele på, så han ikke falder ud. Lad ham evt. sidde der og kigge lidt, evt. med en bil eller noget andet i hånden. Jeg forestiller mig at dagplejer kan gøre det samme - starte med at lade ham sidde i vognen imens hun gør de andre børn klar og når de så er puttet, så kan hun gå hen og lægge ham ned, holde hænderne lidt på hans krop, trille vognen stille frem og tilbage ... og så stor jeg han sover :o)
Ofte sker det at de hverken i dagpleje eller institution har de samme problemer med at putte børnene, som vi har hjemme. Hele situationen er bare en anden, børnene er mere trætte, grænser prøves ikke på samme måde af osv.
Jeg synes også du skal tale med både dagpleje og vuggestue om hvordan de putter børnene. For nogle gange lærer børnene jo at sove indendøre. Dagplejer har måske en seng inde, hvor din dreng kan blive puttet om dagen - netop fordi han der kan sove på maven, så vil han måske sove bedre inde ... I vuggestuen har de også nogle gange små senge som børnene sover i, andre gange sover børnene i krybber ude - det er lidt forskelligt.
Jeg håber ovenstående giver lidt ro ... fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske