Svar: Sovetid og behov for modermælkserstatning
11. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at Oliver drikker store mængder erstatning hver gang han tilbydes flaske og derfor samlet fint får sit mælkebehov dækket, selvom han ikke tilbydes modermælkserstatning om dagen. Det er således okay, at han spiser som han gør.
Det vil sandsynligvis ændre sig lidt i takt med at han begynder at få skemad, i takt med at indtaget af skemad øges i løbet af dagen og hans mælkebehov fortsat også skal dækkes, vil det sandsynligvis blive nødvendigt med en flaske sen aften, simpelthen for at sikre ham mælk/væske nok og sikre at hans mave fungerer som den skal. Men lige nu lyder det helt fint med 800-1000ml mme dagligt fordelt på 4 flasker, hvis det er den rytme, som passer jer bedst.
Hvornår du skal starte med skemad afhænger helt af, hvordan han i øvrigt virker. Oplever du at han sover mere kortvarigt, virker mere sulten, følger han den mad du spiser med øjnene, er han i stand til at holde hovedet selv, åbner han munden bevidst for skeen, når du giver han d-dråber osv. Det er altsammen tegn på at han kan være klar til at få noget andet end mælk. Nogle børn har brug for andet allerede i 4 måneders alderen, de fleste først når de er 5 måneder. Det er vigtigt at man ikke starter før 4 måneder, modsat bør man ikke begynde meget efter 6 måneder.
Det er helt normalt i forhold til din drengs alder at han nu sover kortere lure i løbet af dagen og du skal regne med at han har behov for 3 lure dagligt, hvor den sidste lur ofte ligger så sent på eftermiddagen at han i øjeblikket måske har tendens til at gå sent i seng. Det vil ændre sig igen i takt med at han begynder med skemad og bliver ældre. En sammenlagt dagslur på ca 5 timer lyder rigtig fint og alderssvarende.
Du skal altså arbejde på en formiddagslur, en middagslur og en tredie lur sidst på eftermiddagen og at lurene samlet varer ca 5 timer. Han kan sagtens med den alder han har være vågen og aktiv i nogle timer imellem sine lure, så vær opmærksom på ikke at putte ham alt for tidligt, men først der, hvor du er sikker på at han er parat til at sove. Det kan også gøre at han sover lidt længere.
En plan for dagen, til en dreng, som kun drikker 4 flasker ser nogenlunde således ud:
Morgen: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Puttes til tredie lur
Aften: Flaske
Puttes til natten
(Sen aften/nat: Normalt en flaske)
Når han er vågne, så skal han opleve, bruge sig selv både fysisk og mentalt, han skal trille, rulle, lege så han bliver træt rent fysisk og han skal synges for, danses med, pludres med, kildes lidt osv. så han stimuleres mentalt og får masser af indtryk. Når du så putter ham, så er det fint at du står lidt hos ham, vugger ham lidt osv. og det samme ritual skal du så bruge, når du fornemmer at han er ved at skifte søvnfase for netop at holde ham sovende. Virker det ikke og han bare vågner op, så må du tage ham op og så putte ham igen senere og så håbe at han sover lidt længere der. Som sagt er 5 timers søvn om dagen fuldstændig alderssvarende normalt :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske