Svar: Komælk og amning
11. oktober 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Eriks mor
Din dreng bliver fortsat ammet rigtig meget og når han samtidig får mælk i maden, får tykmælk, A38 og lignende, så er der absolut intet der tyder på at han får for lidt mælk, tværtimod. Han får faktisk stadig en del, - nu hvor han bliver 10 måneder vil det være rigtig fint at skrue amningerne yderligere ned, så du kun ammer ham 2 gange dagligt og fortsat tilbyder lidt mælk i grød og via et surmælksprodukt. Hans samlede behov - brystmælk, sødmælk, yoghurt, sovs osv - det hele tæller med, skal udgøre ca 500ml dagligt.
Mme er en forkortelse for modermælkserstatning og mange børn tilbydes mme, fordi de på den måde også får sikret deres jernbehov. Du ammer jo og giver også din dreng jerndråber, så der er ikke umiddelbart behov for mme. Da din dreng tilsyneladende tåler komælk fint, så er der umiddelbart ikke grund til at frygte eller tro at han pludselig udvikler mælkeallergi med den alder han har. Det betyder naturligvis ikke at du bare skal give ham masser af kopmælk - det handler om at finde en balance.
Hvis du har det bedst med at amme fremfor at bruge erstatning eller komælk, så er det helt fint, det må du meget gerne, så kan du godt amme ham f.eks. 3 gange dagligt og sikre hans mælkeindtag på den måde. Modermælkserstatning og komælk er ikke noget han skal have - din modermælk er rigtig fin for ham.
Din dreng har altså i princippet hverken behov for komælk eller modermælkserstatning når du ammer ham 3-4 gange dagligt, så bliver hans mælkebehov fint dækket. Du skal derfor overveje hvordan du ønsker at sikre ham hans mælkebehov. Enten kun amme 2 gange dagligt og så give ham tykmælk eller lignende som supplement samt hvad der indgår i madlavning osv. Eller bibeholde amning 3-4 gange dagligt og så skære ned på det øvrige tilbud af mælk (komælk og modermælkserstatning) via maden.
Igen skal du jo så også imødekomme hans alder og det at han nu skal til at spise mere og mere familiemad, spise det samme som jer og derfor prioriterer jeg personligt højt, at amningerne skrues ned og den rigtige mad sættes op. Det er meget vigtigt at børn inden de fylder et år har lært at spise rigtig mad, har smagt på så meget som muligt og har fået en naturligt og sundt forhold til det at spise. Ligeså snart de fylder et år, så vil appetitten ikke være så stor, de vokser ikke så hurtigt og de bliver langt mere selektive hvad angår mad. Det bliver derfor ikke lettere at få dem til at spise.
Børn skal naturligvis have deres mælk, men et for stort mælkeindtag kan også være problematisk i forhold til deres indtag af anden mad. Du skal derfor finde balancen.
Situationen er naturligvis en anden hos de børn som har mælkeallergi. Her må amningen prioriteres meget højt som sikring af mælkebehov og hvis ikke amning er muligt skal barnet have speciel erstatning. Men jeres dreng tåler tilsyneladende fint sødmælk i madlavningen og tåler også de almindelige surmælksprodukter - han har ingen tegn på mælkeallergi og bør derfor ikke sættes på særlig diæt ...
Du skal ikke gå rundt og frygte mælkeallergi, men du skal naturligvis ikke give din dreng mere komælk end han har behov for og amning er stadig rigtig vigtig for ham. Som sagt en balance, hvor han skal have din mælk, men også skal have anden og mere rigtig mad.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske