Svar: Overgive sig til søvnen - 4 mdr.
12. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære lille familie
Det er helt normalt at I oplever at jeres drengs søvnmønster ændrer sig i øjeblikket. I 3-4 måneders alderen begynder små børns søvn at ændre sig, selve søvnen begynder at indeholde nogle faser som minder mere om den søvn vi voksne har, verden åbner sig for barnet og der opleves mere, mange indtryk skal bearbejdes i denne alder. Derfor vil man ofte se en ændring i barnets søvnmønster her. Det ses blandt andet ved at barnet i denne alder begynder at sove lidt kortere lure i løbet af dagen, barnet powernapper lidt mere end tidligere og ofte har barnet en meget lang vågenhedsperiode om aftenen.
I kan dog i denne alder begynde at regne nogenlunde regelmæssigt med at jeres dreng har behov for 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddagslur og det kan være en rigtig god idé, at arbejde lidt på en fast rytme omkring dette.
I takt med at barnet i 5-6 måneders alderen begynder at få skemad, så kommer der naturligt en anden rytme og struktur på dagen og barnets øgede indtag af mad spiller ind på søvnen om natten. Det vil således være sådan at man fra 6 måneders alderen siger, at hvis man sikrer barnet mælk og mad nok i løbet af dagen, så behøver barnet ernæringsmæssigt ikke længere mælk om natten. Barnet kan dog stadig vågne fordi det har behov for tryghed eller andet ...
I takt med at skemaden kommer mere og mere på banen vil det være helt relevant også at arbejde på mere faste sovetider og det er i den forbindelse at børn også begynder at blive puttet om aftenen omkring kl 20. Hvor de fleste børn i 3-4 måneders alderen har en længere vågenperiode om aftenen og måske først går til ro for natten når klokken er 22. Jeg nævner dette fordi I skal vide, at tingene ændrer sig lidt hele tiden og derfor vil ændre sig de næste måneder frem :o)
Det er rigtig svært for de fleste børn på 3-4 måneder at koble fra og overgive sig til søvnen. Det er som om at de vil følge med i alt, at de ikke vil gå glip af noget og de kan simpelthen ikke mærke når det er nok. Derfor bliver de ligesom ved og ved og det er her rigtig vigtigt at I hjælper jeres dreng med at koble fra og lukke verden ude.
Det gør I bedst ved at svøbe ham og putte ham i barnevognen eller ved at lægge jer med ham i dobbeltsengen for nedrullede gardiner i et køligt og lidt mørkt rum. Han har brug for hjælp til at blive lullet i søvn, brug for hjælp til at koble fra.
Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme. Når I lægger ham fra jer, skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Hvis han når at falde i søvn i jeres arme, så vil han også når han skifter søvnfase have svært ved at sove videre i vognen, det er jo et andet sted end han faldt i søvn og det er utrygt.
Det er derfor vigtigt at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og det er en rigtig god idé at give ham en sut og evt en sutteklud ved ansigtet. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger han i barnevognen så tril den stille frem og tilbage.
De kærtegn du bruger, den måde du putter ham på skal du gentage, når du oplever at han er ved at vågne fordi han skifter søvnfase - han skal altså fornemme genkendeligheden, vide hvor han er, det gør ham tryg og vil gøre at han bedre kan sove videre.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske