Svar: Uro om natten og videre med mad
12. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at der sker rigtig meget med Oskar nu og med den aktivitet han lægger for dagen og da han allerede gør tegn til at kravle, så lyder det som om at han er ved at komme i separationsfasen og det er derfor han nu er mere uroligt og brystsøgende om natten.
Det er dog en rigtig god idé, at du fortsat holder fast i at han kun skal amme 4 gange dagligt og det betyder også at du nu gerne må begynde at fjerne amningen inden formiddagslur, så han stille og roligt lærer at sove uden. Amningen inden middagslur må du gerne bibeholde lidt endnu. Når han bliver 8-9 måneder vil det være rigtig fint at skære amningerne yderligere ned, så han kun ammes 3 gange dagligt og i 10 måneders alderen vil to amninger være passende. Her vil det ofte være sådan at man ammer enten aften og sen aften eller aften og tidlig morgen. Det er altså i den alder du kan forvente at få en mere sammenhængende nattesøvn og undgå amning helt ...
Det lyder som om at Oskar også er rigtig godt igang med familiemaden og som om han mestrer fint at tygge. Han må gerne få ris og pasta - det afhænger helt af hvordan han er til at tygge maden, - de fleste er først rigtig parat til mad i stykker i 8-9 måneders alderen, hvor andre som Oskar sagtens kan før og det er helt okay. Det er dog fortsat vigtigt at han også tilbydes mos, så du er sikker på at han bliver rigtig godt mæt.
I hånden kan han få frugt, gerne blødere frugt, som ikke så let knækker af og sætter sig fast i halsen :o) Det kan være appelsinbåde, fersken, blommer, nektarin, moden pære, melon eller lignende, som han kan sidde med og sutte på og gnaske i. Du kan også give ham brødskorper, det kan være grove skorper du køber, tvebakker og lignende, det kan også være enden fra et franskbrød eller det kan være rugbrødshumplere. Du kan købe et helt mørkt rugbrød uden kerner, skære nogle stammer og riste dem i ovnen, så de bliver sprøde på yderkanten. Det kan være dejligt for ham at sidde og gnaske i.
Når du er på tur, kan du have nogle af disse ting med i en bøtte/pose og tilbyde ham lidt en gang imellem, som han kan gnaske i, i vognen. Riskiks er der også mange forældre der bruger, men de indeholder ikke særlig meget næring og fylder rigtig godt i maven, så et stykke knækbrød eller andet brød er umiddelbart et bedre valg. Men ellers er det jo vigtigt at variere og tilbyde forskelligt.
At være i separationsfasen betyder at han lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer forældre, at han øver sig på at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig at du er der. Han kravler måske hen til dig, skal lige have et kram og mærke dig, tankes op med lidt nærhed og så tør han atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.
For at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være tilknyttet og det betyder at man i denne periode, godt kan mærke at barnet pludselig virker mere morsyg, mere klyngene og dermed også helst vil opleve verden fra mors favn, når man møder fremmede. Det er for børn i denne alder ofte meget grænseoverskridende hvis gæster eller andre kigger meget på dem eller henvender sig direkte til dem - barnet har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Barnet har brug for at studere, hvordan virker mor, tager hun det roligt .. okay, så kan jeg også tage det roligt.
Det at barnet øver motoriske færdigheder, øver sig i at kravle osv. sker hele tiden - både når barnet er vågen og når barnet sover. Barnet får sig altså i søvne lagt sig i kravlestilling, vender og drejer sig og vil, netop fordi barnet gør det halvtsovende, have behov for at blive lagt rigtigt igen.
Det at barnet motorisk begynder at bevæge sig mere og mere rundt op egen hånd, at barnet øver sig i at opleve verden osv. gør at barnet også i denne alder får rigtig mange stimuli, rigtig mange indtryk og alt hvad barnet oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor vil børn i denne alder ofte også opleves meget uroligt sovende, fordi de simpelthen drømmer rigtig meget. De kan småklynke, sætte sig grædende op osv. om natten og skal igen have hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen. De har brug for hjælp til at komme videre i søvnen.
Man taler især om separationsfasen i 7-10 måneders alderen, den alder hvor barnet ofte begynder at kravle. Fasen varer som regel et par måneder og så er det ovre igen. Det man især skal være opmærksom på er, at man ikke får skabt nogle dårlige vaner. Det kan være at man f.eks. begynder at give barnet bryst, flaske eller sut hver gang de vågner op om natten ...
Man skal samtidig være opmærksom på at barnet skal have mad nok i løbet af dagen. Ofte har de så travlt med at opdage verden og bruge sig selv, at de ikke kan koncentrere sig helt nok om at spise og selvom de gerne vil selv, så er det rigtig vigtigt stadig at følge efter med mos og grød.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre hos mor (trygheden)
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gnaske i selv. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12. Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg og fortsat suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, og også gerne agurkestænger, brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: Flerkornsgrød med frugtmos, brødskorper i hånden, avokado med æble osv. ligesom nu. Vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere mad i stykker og mad der tager udgangspunkt i jeres mad. Han må gerne få ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, lidt pasta, lasagne eller lignende, hvis han kan tygge det. Han kan få kogte blomkål og broccolihoveder i hånden, kartoffelbåde osv. at gnaske i selv. Vand af kop.
Puttes til natten med amning kl. 19.30
Sen aften 23: Ammes
Hvis du følger ovenstående madplan og samtidig hjælper din dreng til at komme videre i søvnen ved at hjælpe ham med at skifte stilling, blive puttet igen, kærtegne ham og lignende, så er I godt igang med nye vaner og rutiner.
Tilsidst vil jeg lige sige at Oskar sover forholdsvis meget om dagen i forhold til sin alder og at det godt kan være derfor han vågner og holder hof en time om natten. Det er en balance, for et eller andet sted skal han naturligvis have lov til at sove det han har behov for om dagen, netop fordi han udvikler sig så meget som han gør. Det er ofte også en overgang. Men det er meget vigtigt at du er opmærksom på at selvom nattesøvnen afbrydes og at han derfor også kan være mere træt om dagen, så er det vigtigt han ikke sover for meget og således begynder at vende rundt op nat og dag. Hvis han bliver ved med at vågne om natten, lader til at synes det er en fest osv. så kan det være tegn på at du skal afkorte dagssøvnen lidt ...
De fleste børn vil i 7-8 måneders alderen sove en time om formiddagen og måske 1½-2 timer over middag, nogle børn sover også 1½ time formiddag og 1½ time over middag ...
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske