Svar: Vil ikke have flaske eller bryst
12. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Helle
Det er jo svært at få Savannah til at tage bryst eller flaske, hvis ikke hun vil ... tvinges kan hun jo ikke. Du er derfor nødt til at amme hende om aftenen og der forsøge at sikre dig at hun tager rigtig godt fra, gerne ammes fra begge sider og så må du forsøge at supplere med mme af kop i løbet af dagen og også bruge mme i grød og mos. Derudover må du gerne give hende en portion tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt om eftermiddagen, så hun også på den måde får lidt ekstra mælk end hun ellers ville tage.
Det er dog stadig vigtigt at hun ikke får for meget komælk og derfor anbefaler jeg dig at du fortsat bruger mme i grød og mos og også forsøger at få hende til at drikke dette af kop en gang imellem.
Derudover skal hun naturligvis have masser af vand. Det handler jo også om at hendes væskebehov skal dækket og med tegn på forstoppelse og mere tørre bleer, så er det altså vigtigt at du sørger for at hun får masser af vand at drikke.
Planen for dagen kan se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med mme og også gerne kold mme af kop til grøden
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop.
Sover formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, igen kan der indgå mme i mosen. Tilbydes også rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og mad i små stykker (frikadelle, kogte pastaskruer og lignende). Hvis du har en rest ris med lidt sovs fra aftensmaden så kan hun også få dette (sovs er jo også mælk). Vand eller mme af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, eller lignende, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør og ost. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, forsat mos og mad i stykker. Grøntsager kan moses med sovs (mælk/fløde) eller du kan lave en rigtig mos til hende hvori du bruger mme. Hun må jo gerne få spaghetti med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, stuvet hvidkål og frikadeller osv. Generelt er det en god ide at bruge sovs fordi hun så også får lidt mælk den vej. Tilbydes vand eller mme af kop.
Kan suppleres med en godnatgrød eller en frugtgrød med sødmælk på til dessert.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften: Evt. amning eller flaske hvis hun vil. Nogle gange kan man udnytte at barnet mere eller mindre sover og derfor lettere accepterer.
I stedet for tykmælk og lignende om eftermiddagen kan du også en gang imellem lave en bananmilkshake. Her tager du sødmælk og blender det med banan og serverer det. Det svarer jo i princippet til at hun drikker mælken og spiser bananen ved siden af, men nogle gange er det bare sjovere og barnet drikker mere, når det serveres blendet som en kold milkshake ...
Det er fint at du giver jerntilskud, det er nødvendigt, når hun ikke drikke mere mme end hun kan få via mad og kop ...
Håber ovenstående giver lidt ro videre frem, forsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske