Brev:
Madplan, behov for mælk om natten?
12. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Madplan, behov for mælk om natten?
Hej Helen.
Tak dine tidligere svar, som altid er meget anvendelige :-)
Nu er min søn næsten 7 måneder og jeg ville høre dig om han skal til at have et skemåltid til og hvor der skal skæres ned på amningen?
Han gider ikke rigtig ammes om dagen mere - kun hvis han er rigtig sulten. Han spiser stadig godt af skemaden.
Hans afføring er desværre stadig hård på troda af at han får varieret kost, og lactulose dagligt - og sveskemos hver anden dag på havregrøden. Han er meget lidt glad for vand og kan kun få ham til at tage et par slurke ved hver måltid. Prøver mange gange, men han nægter.
Så skyldes hans hårde mave at han ikke får væske nok? Ammer ham ca 5 gange stadig..
Jeg ammer ham ikke om natten mere og har ikke gjort det siden han var 6 måneder. Men han vågner stadig meget om natten og græder rigtig meget. Det er svært for mig ikke at give ham mad men holder det. For synes jo at han må få nok mad i løbet af dagen. Ammer jo kl 8 og 23 og så prøver jeg først at give ham kl 5 igen. Men han vågner og græder og har ofte også stadig sutten i munden så det er ikke den han vil have. Tænk hvis han er rigtig sulten og jeg ignorere det??
Min sundhedsplejerske anbefalede os at vi skulle lave en "kold tyrker" og lade ham græd ud nogle nætter for hun mente at det var kontakten og trygheden han søgte om natten. For han vågnede/græd i søvne sommetider hver halve time hele natten og nogen nætter fik jeg slet ikke sovet.
Vi har i 5 nætter nu ladet ham græde - det har været så hårdt ikke at trøste ham - han falder i søvn igen efter et stykke tid, når han finder ud af at der ikke sker noget. Men det kan jeg ikke mere så nu går jeg ind til ham og giver ham dyne på, sut eller nusser på kind - alt efter hvad han har brug for. rigtig ærgeligt at falde i nu når vi har haft sådan nogle hårde nætter med gråd, men kunne ikke blive ved. Tror du at det er sult?
Vores dag ser således ud:
ca. kl 5: Ammes
Vågner mellem kl. 7-8 - får havregrød med sveskemos eller øllebrød - spiser godt.
Tilbydes amning ved 9 tiden inden lur, men er ikke interesseret.
Puttes til lur ved 9-10 tiden alt afhængig af hvornår han vågner om morgenen (sover ca. 1,5-2 timer)
Frokost ved 11-12 tiden - grøntsagsmos - spiser godt.
Ammes ved 13-14 tiden inden lur - ikke særlig interesseret og spiser meget lidt.
Puttes ved 13-14 tiden (sover 1 time)
Ammes kl 16 + evt lidt eftermiddagshygge med frugtmos
Aftensmad kl 18 - grøntsagsmos - spiser godt
19.30-20 - Ammes og puttes
Vågner mellem kl 22-24 og ammes
Græder et par gange om natten men får først mad ved 5 tiden.
Kan jeg give et skemåltid mere - hvornår og skal jeg skære i amning i løbet af dagen? - sjatspiser kun hvis han tilbydes for ofte.
Tak for en god brevkasse!! :-)
Med venlig hilsen
en glad mor