Svar: Madplan, behov for mælk om natten?
12. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Jeg synes det er vigtigt at din dreng fortsat ammes 5 gange dagligt, da han tydeligvis har behov for væsken i forhold til hans mave og han lyder faktisk til at være rigtig god til selv at sige til og fra ...
Jeg synes derfor i jeres tilfælde at du skal bibeholde amningen om eftermiddagen, simpelthen for at sikre ham den ekstra væske og så er det fint at supplere med lidt frugt. Det er ellers amningen om formiddagen og eftermiddagen der ofte ryger ud, men altså ikke i jeres tilfælde.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen ca. kl 5: Ammes
Morgen kl. 7-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (hold igen med banan), giv i stedet gerne sveskemos, æblemos, pæremos, jordbærmos, abrikosmos osv. og giv ham også meget gerne frisk frugt i hænderne, som han kan sutte på og bide i. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning ca kl. 9.30-10 præcis som nu.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes derudover ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger og lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30. Det er fint at lade ham regulere sit behov, han tilbydes brystet, dier lidt og helt okay.
Eftermiddag 16: Ammes og tilbyde frugtmos og frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen. Det lyder relevant at bibeholde amning her fremfor at give et ekstra skemåltid.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, tilbydes kogte grøntsager, kartoffelbåde og lignende i hånden at gnaske i selv, Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Hvis du følger en plan der ser ud som ovenstående, så burde det umiddelbart ikke være nødvendigt med mælk om natten mere. Det betyder dog ikke at din dreng ikke behøver tryghed og nærhed. Han har stadig brug for at vide at I er der for ham, passer på ham, han har brug for at blive lullet til ro, brug for hjælp til at skifte stilling, brug for hjælp til at komme videre i søvnen når han vågner af en drøm og er ked af det.
Jeg er på ingen måde enig i at I bare skal lade ham græde og jeg synes det er rigtig godt, at I er holdt op med det. Det er for mig at se ikke en tilbagegang, men rigtig godt at I lytter til jer selv og fornemmer, hvad der er rimeligt og godt.
Jeres dreng er stadig så lille at han ikke forstår at I er der, når han ikke kan se jer. Han tror I forlader ham, når I går ud af døren, han kan ikke forholde sig til at I sidder inden i stuen. Så når han græder, så er det et helt naturligt behov for at fortælle jer at han har brug for jer, brug for jeres hjælp. Han er på ingen måde beregnende - han græder fordi det er måden han kommunikerer på, han har jo stadig ikke ord til at beskrive hvad han føler ...
Så det er fint at du følger planen, forsøge ikke at give mad midt nat, men i stedet prøver at lulle ham til ro ved at give ham kærtegn, stillingskift og nærhed. Hvis brystet er det eneste der virker så må du også give ham det - men gør det i givet fald kortvarigt, så han kun lige får roen og ikke får lov til at fylde sig med mælk.
Næste vigtige skridt er at du om aftenen er opmærksom på at han skal lære at falde i søvn uden at få bryst. Han skal ammes som han plejer, men han må ikke falde i søvn med brystet i munden og så flyttes. Han skal være vågen nok til at registrere hvor du putter ham, han skal vide hvor han falder i søvn. Det giver en roligere søvn og han kan sagtens - han gør det jo om formiddagen i sin barnevogn :o)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske