Svar: Sover dårligt om natten - 5 mdr.
12. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Anette
Det lyder som om at Mikkel stortrives og bestemt som om at der er rigtig godt gang i ham, hvor er det dejligt :o)
Du har fuldstændig ret i at der sker rigtig meget med ham i øjeblikket og at det naturligt er medvirkende til en urolig nattesøvn. Det lyder dog som en fase og ikke noget I skal gøre så meget ved eller forsøge at ændre særlig meget på, netop fordi hans rytme om dagen, indtaget af mad osv. lyder super.
Det handler jo jer umiddelbart mest om at han får sig lagt i nogle stillinger, som han endnu ikke mestrer selv at komme væk fra og så bliver han irriteret og vågner og slapper så af og sover videre, når I har hjulpet ham med at blive lagt rigtigt igen :o)
Jeg vil dog anbefale dig at du forsøger at tilbyde flasken først på natten, når han selv vågner første gang. Simpelthen fordi han ikke spiser særlig meget af den sen aften og fordi han efter flasken kl. 04/05 lyder til at sove rigtig godt. Det kunne derfor godt tænkes at en flaske kl 20, 01 og 06 ville være en bedre rytme og ville give jer alle en bedre nattesøvn i denne periode. Bestemt et forsøg værd synes jeg, selvom det naturligvis kan være lidt hårdt for dig (eller far) at skulle op om natten ...
Hans indtag af modermælkserstatning lyder rigtig fint. Det er rigtigt at i forhold til kalkindtag osv. er minimumsgrænsen ca 500ml som lægen har sagt. Men at få flaske handler jo ikke kun om at han skal have mælk, men også om at han skal have væske. De fleste børn vil i jeres drengs alder drikke mellem 800-1000ml dagligt og vælling tæller med. Det lyder således helt fint med 650 ml mme + 180ml vælling + vand af kop og mme i maden. Han mangler ikke noget.
Med hensyn til at blive svunget og danset med, tumlet med osv. så lyder det I fortæller rigtig dejligt, mange børn bliver faktisk slet ikke tumlet nok ... Børn må gerne hænge på hovedet, de må gerne svinges med osv. Det stimulerer deres balancecenter og det styrker på sigt deres motorik. Man skal naturligvis holde øje med barnets reaktioner præcis som I gør, men han elsker det jo tydeligvis :o)
Fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske