Svar: Vitaminer og hvad gives som erstatning for vælling?
12. oktober 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Kristine
Der er ingen faste regler om vitaminpiller eller anden form for ekstra tilskud af vitaminer eller mineraler til børn efter 12 måneders alderen. Anbefalingerne om jern og d-vitamin gælder i Danmark til børnene bliver 1 år.
Herefter spiser barnet familiemad, spiser som udgangspunkt sundt og varieret og vil på den måde være dækket fint ind. Hvis man oplever at ens barn ikke spiser særlig meget eller generelt spiser ensformigt, så kan det være udmærket at supplere med en multivitamintablet. Men det er meget vigtigt at man stadig sørger for at tilbyde barnet variation i kosten og ikke tro at en vitaminpille, som indeholder det hele, klarer den sag :o)
Der findes masser af vigtige stoffer i grønt og frugt, som vi ikke kan få i kunstig vis - for slet ikke at tale om smagen, farverne og det hele som appellerer til lysten til at spise ...
Så sund og varieret mad er stadig vigtig efter 12 måneders alderen og spiser barnet ikke nok og vil man supplere så er en multivitaminpille fin. De fleste børn vil dog ikke kunne tygge en sådan i den alder, så sørg for at knuse den eller knække den i kvarte, så barnet ikke får den galt i halsen.
Med hensyn til erstatning for vælling inden natten, så vil det være en rigtig god idé at tilbyde lidt lun mælk af en kop og så give nærhed og kontakt med en godnathistorie samtidig. Hvis du oplever at din datter virker sulten om aftenen og derfor har brug for mere end en kop mælk kan give hende, så kan du servere en godnatgrød eller give hende en banan inden sengetid.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske