Svar: Dagsplan - 7 mdr.
12. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Nat.
Jeg er ked af at høre om jeres drengs hårde start på livet, men hvor er det dejligt at han har klaret operationen så godt og generelt trives så godt som han gør. Han lyder til at udvikle sig rigtig fint og planen for dagen du sender ser faktisk fin ud - der skal lidt ændringer til, nu når han bliver 8 måneder og kan få lidt mere familiemad, men som udgangspunkt bliver jeg ikke bekymret over det du fortæller :o)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos og frisk frugt i stykker. Tilbydes også ½ bolle med smør og lidt ost i stænger, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl 10 uden flaske
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg - makrel, rognguf, sildepostej og lignende. Ved siden af suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk (det kan være mos fra glas til børn på 8 måneder eller det kan være rester fra aftensmaden). Giv ham også gerne agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden. Vand af kop.
Puttes til middagslur og tilbydes her en flaske mme
Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes ½ bolle med smør, lidt frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: familiemad, det vil sige mad som tager udgangspunkt i den mad I andre spiser, - stadig både mos og mad i stykker, han skal have begge dele. Grøntsager kan moses, ris osv. kan gives med lidt sovs. Han må gerne få pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, laks og stuvet spinat, fiskefiletter, fiskefrikadeller, almindelige frikadeller osv. Altså både noget der er moset og så lidt små bløde madstykker ved siden af. Tilbydes kogte grøntsager, kartoffelbåde og lignende i hånden at gnaske i selv. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme ca 19.30-20
Først på natten 01: Flaske med mme, som det nu passer.
Jeg synes det er at foretrække at skære tilbuddet om flaske en lille smule ned og i stedet øge tilbuddet om mere rigtig mad. Flaskerne aften, sen aften og tidlig morgen er vigtige at bibeholde - han sover godt på den måde og samtidig sikrer du hans mælkebehov uden at mælken påvirker hans øvrige indtag af mad. Flasken om formiddagen og eftermiddagen udgår - men flasken inden middagslur må du gerne give ham, hvis han er glad for denne og sover godt derefter.
Der er umiddelbart ikke grund til at tilbyde ham mme af kop, det er fint at mme hører flasken til og at han så forbinder det at drikke af kop med at få vand. Ellers risikerer du også at han bliver endnu mere træt af erstatning. Det vil være en god idé fortsat at bruge mme i hans grød om morgenen. Tykmælk osv. behøver han ikke, hvis han ikke bryder sig om det.
Det kan godt tænkes at det at han ikke længere tilbyde flaske helt så tit, vil gøre at han i stedet begynder at indtag en større mængde af gangen. Det vil således være fint, hvis han drikker 150 ml 4 gange dagligt - altså ca 600ml i døgnet - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske