Brev:
Får vores datter nok mælk
12. oktober 2008
Alder:
13 mdr.
Får vores datter nok mælk
Kære Helen,
Jeg har efterhånden læst en del af dine svar, og hver gang har jeg følt mig godt informeret.
Jeg skriver, fordi vi snart skal til at stoppe med at give vores datter flaske, inden hun skal sove.
Da hun var 4 mdr, fik hun børneeksem (hendes far har det stadig som voksen), og der var mistanke om, at det kunne skyldes mælkeallergi.
Da jeg gradvist stoppede med at amme, fra hun var 8 mdr (indtil da blev hun stort set ammet fuldt), og hun gik over til normal kost, supplerede vi derfor ret hurtigt op med to flasker Nutramigen 2LGG af 200 ml, så hun fik sine 400 ml i døgnet.
Da hun fyldte et år, tog vi eftermiddagsflasken væk, uden problemer. Samtidig begyndte vi at give hende almindelig mælk, og mælkeprodukter. Og intet tyder på, at det er mælken, der giver hende eksem (eller også er hun vokset fra det, for det er stort set væk).
Problemet er dog, at hun ikke vil drikke mælk. Vi har prøvet alt, varm, kold, af kop, af flaske. Men hun nægter. Den eneste mælk, hun får, er på havregrøden om morgenen (som vi laver fuldt på mælk og hælder lidt mælk over inden hun spiser det).
Derudover får hun ca 1/2 dl yoghurt hver dag, og smør på brødet. Hun har før spist ost, men det er hun helt holdt op med.
Vi er derfor usikre på, om hun får mælkeprodukter nok?
Mælk i og på havregrød til morgen, ca 1 dl.
Yoghurt eftermiddag, ca 1/2 dl.
Smør (dog skrabet) på rugbrød til frokost.
Flaske, 210 ml MME.
Samtidig er vi usikre på, hvordan vi sikrer os, at hun får nok mælk/mælkeprodukter, når vi stopper med aftenflasken, som vi nu snart skal til?
For vi vil jo heller ikke bare fylde hende med yoghurt, som hun rigtigt godt kan lide. Det går nemlig ud over spiselysten til måltiderne.
Jeg har læst i et svar, at du skriver, at et barn i hendes alder skal have 600 mg calcium i døgnet. Hvad svarer det til i mælkeprodukter?
Hvis vi ikke kan få hende til at drikke mælk, skal vi så supplere med calcium?
Mange tak for din hjælp,
Venlig hilsner herfra,
Jakob & Camilla