Svar: Får vores datter nok mælk
12. oktober 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Jakob og Camilla
Tak for jeres brev, dejligt at høre at I har kunne bruge mine svar til andre :o)
Omkring mælk til børn over 1 år, så skriver sundhedsstyrelsen blandt andet: "Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til de anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet
halve leveår." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Jeres datter behøver således ikke at nå op på 500ml mælk dagligt, for at være dækket, men samtidig er det ikke store mængder mælk hun lige nu indtager og I har fuldstændig ret i at når I tager flasken fra hende, så vil hendes mælkeindtag være i underkanten. Derfor lyder det helt relevant at I drøfter tilskud af calcium med lægen. Det skal i givet fald gives som tabletbehandling.
En anden mulighed er naturligvis at bibeholde mme, men give det koldt af en kop og ikke længere af flaske. Det bliver dog lidt dyrt i længden og da hun ikke har mælkeallergi er der egentlig ikke begrundelse herfor.
Jeg går ud fra at I både har forsøge med sødmælk og letmælk og intet af det smager jeres datter ... I kan evt. forsøge at lave milkshakes - det kunne f.eks. være en banan der bliver blendet sammen med ren kold mælk. I princippet svarer det jo til at hun spiser bananen og drikke mælken af et glas, nu blendes det bare sammen til en skummende lidt tykkere masse og nogle elsker bare dette ...
Jeg håber mit svar er svar nok på jeres spørgsmål, fortsat held og lykke med hende og rigtig god ferie, hvis I holder det :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske