Brev:
Spisebøvl, kræsen
13. oktober 2008
Alder:
2 år, 10 mdr.
Spisebøvl, kræsen
Hej Helen.
Nu har jeg brug for lidt råd omkring Isabella. Hun har altid spist godt og alt, hvad vi serverede for hende, men de sidste måneder er det blevet helt anderledes.
Hun har længe været småtspisende til aftensmåltidet, men da hun holder vægten, trives og ellers spiser godt i løbet af dagen, har vi ikke lavet et stort nummer ud af det. Nu er hun dog begyndt at være kræsen og nægte at spise til de fleste måltider.
Til morgenmad vil hun ikke have noget som helst andet end ristet brød (fuldkorn) med kødpålæg eller ost. Hun spiser måske en kvart skive brød og alt pålægget. Jeg har prøvet med diverse lødige morgenmadsprodukter (der er ikke mange, hvor enten sukker- eller saltindholdet er alt for stort), forskellige typer brød, forskellige mælkeprodukter. Fuldkornsbrødet er det, der er mest succes med, bortset fra de der små sukkeryoughurter, som hun altså ikke må få (kun når man er syg og sølle).
Til forkost spiser hun igen pålægget og fingergrønt og frugt, men fravælger igen brødet (rugbrød).
Om eftermiddagen vil hun gerne småspise og jeg har bagt pizzasnegle og pølsehorn og små lommer med bagte grøntsager til hende og det vil hun gerne have noget af, men ved aftensmaden vil hun kun spise tilbehøret. Dvs. at når vi får frikadeller, spiser hun rødkålen og intet andet. Forleden aften fik vi alle spaghetti bolognese pånær Isabella, hun fik reven ost. Hvis vi giver hende opmærksomhed og prøver at tilskynde hende til at spise andet end tilbehøret, siger hun: "tak for mad" og går fra bordet.
Senere på aftenen kommer hun og beder om chokolade og kage ristet brød, så hun er sulten, ved vi. Jeg troede at det bare var en dille, men nu har det stået på i lang tid og vi er trætte af at vi ikke kan give lidt fredagsslik (vi vil ikke belønne hende for ikke at spise), at vi aldrig han få et stykke kage til aftenkaffen eller få dessert efter maden, fordi hun så måske tror, at det gode sukkerstads kommer, hvis man bare er tålmodig nok.
Når vi forklarer hende at hun ikke kan få noget kage, når hun ikke har spist sin mad, siger hun undskyld for ikke at have spist aftensmad, så hun ved måske godt at det er forkert. Eller også har hun bare fundet ud af, at et undskyld ofte belønnes med den reaktion som hun ønsker???
Vi har prøvet at tale med hende, at ignorere hende og jeg har også tænkt, at hun jo fik fyldt sig i løbet af dagen, men når hun nu også er begyndt at fravælge alt andet end pålægget til frokost og også får for lidt nærring til morgen, bliver jeg bekymret for hendes sundhed. Hun ser sund ud, er fin i højde og drøjde og glad og aktiv. Hun udvikler sig rigtig hurtigt ligenu og er meget selvstændig og det har selvfølgelig også indflydelse på hendes spisemønster. Hvordan får vi etableret en god spisesituation?
Mange venlige hilsner
Isabellas og Victorias mor