Brev:
Morglad dreng - 15 mdr.
13. oktober 2008
Alder:
15 mdr.
Morglad dreng - 15 mdr.
Hej Helen.
Jeg har nu i lang tid læst mange af dine svar, og er blevet beroliget flere gange :-). Nu må jeg dog kapitulere, og selv sende mit eget spørgsmål.
Jeg har to drenge: Oliver 3 år, Sebastian 15 mdr.
Sebastian er blevet mere og mere morglad, og det er i og for sig ok, men jeg føler, at det nu går ud over Oliver.
Sebastian har de første 9 mdr. stort set ikke sovet om natten pga. kolik, øreproblemer samt hård mave. 8 mdr. gammel fik han dræn i ørerne, og 3 uger efter var det slut med at gå rundt om natten med et grædende barn! Vi var glade.
Min mand tog lige så stor en del af nattetørnen, som jeg gjorde den gang. Jeg ammede kun de første 2 måneder, og måtte så stoppe, da det ikke var noget succes. Sebastian ville ikke rigtig - jeg ved ikke hvorfor, men der kunne tit gå 5 timer imellem amningen, og han var meget utilfreds.
I dag er han 15 mdr. gammel. Han begyndte at gå 11 måneder gammel, og han klatrer op af alt. Han efterligner alt, hvad Oliver gør, og han kan sige 2-3 ord og ellers vellignende lyde. Han går i dagpleje, som vi er meget glad for og tryg ved. Alt i alt en sund dreng.
Men han har det sidste stykke tid været meget morglad, og det bliver værre og værre. Når jeg er hjemme om eftermiddagen med begge drenge (Thomas kommer hjem ca. kl. 18), så vil han hele tiden hænge på mig, og forlader jeg rummet så græder han. Hvis han fornemmer, at Oliver er på vej over til mig, så kommer han Oliver i forkøbet.
Thomas kan nu slet ikke gøre noget med ham uden megen gråd. Kun hvis jeg ikke er hjemme, går det helt fint. Hvis jeg er helt alene med Sebastian går det også fint - så kan jeg gå fra rum til rum og f.eks. ligge tøj på plads, og han tuller bare efter og sætter sig til at lege i det rum, vi nu er i.
Men ellers kan jeg ikke en gang sætte ham fra mig på gulvet, når jeg skal tisse, uden at han græder.
Om aftenen skal jeg sidde ved siden af Sebastians seng, når han skal puttes, for ellers vil han ikke sove. Og han skal helst holde mig i hånden, for ellers græder han også. I løbet af natten vågner han igen, og så tager vi ham ind i vores seng, fordi vi ikke orker mere nattegråd (de første 9 måneder sidder stadig i os :-). I nat græd han dog jævnligt, selvom han kunne mærke mig.
Oliver er ny begyndt at sige, at det skal være mor, der hjælper ham, for det er altid far. Han siger, at han savner mig, og ikke kan lide sin far (det ved jeg nu, at han godt kan :-). Det synes jeg jo er syndt for Oliver. Da jeg har dem alene hele eftermiddagen (mormor er der dog onsdag, og farmor henter Oliver torsdag), så er der jo kun mig til dem begge. Jeg har prøvet at lege en ting med Oliver, og have Sebastian ved siden af, som så læser en bog. f.eks. Men pludselig vil Sebastian have mig med, og trækker mig i hånden - lige midt i min leg med Oliver.
Hvad skal vi gøre ved det? Skal Thomas tage over trods gråden? Hvad med Oliver - hvor mærket bliver han af det?
Med venlig hilsen
Christina