Svar: Morglad dreng - 15 mdr.
13. oktober 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Christina
Begge drenge har naturligvis brug for deres mor og i perioder vil du være den foretrukne, i andre perioder vil det være far de helst vil have.
Børn vil altid et eller andet sted kæmpe lidt om forældrenes gunst, det hører jo med til at være søskende, de slås lidt indbyrdes om pladsen i familien, om at blive set og hørt mest, om at føle sig mest sikre på jeres kærlighed. Begge drenge har behov for at føle at de har emotionel kontakt med dig, hvis de føler at de er ved at miste denne forbindelse, så vil de naturligt blive mere omklamrende og nogle gange provokerende for at prøve at genskabe forbindelsen. Deres opførsel betyder nogle gange at vi bliver irriterede og kommer til at skubbe dem lidt fra os og det er faktisk det modsatte de har behov for.
At du mærker deres konkurrence omkring dig særligt lige nu hænger sandsynligvis sammen med at Sebastian nu har den alder han har. Netop omkring 16 måneders alderen begynder børn at blive mere bevidst om hvor mor (eller far) er i forhold til dem selv og de begynder at kunne forholde sig til at man ikke er fuldstændig forsvundet, selvom man går et øjeblik. Indtil da er det for barnet en følelse af at blive forladt, når man går. Sebastian er altså lige nu aldersmæssigt der, hvor han begynder at finde ud af at du stadig er der, selvom han ikke kan se dig og at du kommer igen, selvom du lige går ind i et andet lokale.
Oliver føler naturligvis truslen fra Sebastian større nu, han kan jo også se de signaler Sebastian sender og ser også hvordan du reagerer på Sebastian. Sebastian er jo ikke længere en baby, der bare sover, men han er nu en dreng, der går rundt, piller ved ting, tager Olivers legetøj osv. og samtidig viser han jo med sit kropssprog at han vil have sin moar! Det er meget tydeligt nu, at Oliver her har en rival og derfor reagerer Oliver naturligvis med at sige til dig, at det skal være dig der putter, det skal være mor, mor, mor og ikke far. Ikke fordi han ikke er glad for far, men fordi han føler at han skal have samme opmærksomhed og kontakt fra dig, som Sebastian så tydeligt kræver.
Jeg tænker at det er rigtig vigtigt at du er opmærksom på at tilbyde drengene kontakt hver især. Hvor de enkeltvis får lov til at være alene med dig, lave noget sammen med dig uden at den anden er der. Men det er også rigtig vigtigt at du både med ord og fysisk kontakt viser dem at du har kærlighed nok til dem begge og at du elsker dem over alt på jorden.
Det er også vigtigt at du fortæller Oliver, som jo har et godt sprog og som er god til at sige, hvad han føler, hvorfor lige præcis han er noget helt specielt. Hvad er det ved ham, du så godt kan lide, hvad er det, der gør han til noget ganske særligt og hvorfor elsker du lige netop ham.
Du fortæller at det går fint med far og drengene, når du ikke er der og du fortæller også at I har skiftevis farmor og mormor til at passe drengene. Jeg tænker at det alt andet lige må give mulighed for at lave noget med drengene hver især og måske især Oliver, for han lyder til at have lidt ekstra behov for mor i øjeblikket. At Sebastian søger dig ekstra hænger som sagt sammen med den udvikling, alder og bevidsthed han gennemgår lige nu - at Oliver søger dig, hænger for mig sammen med at det for ham er rigtig svært lige nu, at finde rollen i jeres familie ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat god efterårsferie, hvis I holder det :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske