Brev:
Amning, grød og risiko for allergi
9. april 2004
Alder:
4 mdr.
Amning, grød og risiko for allergi
Hej - min datter er nu 4 1/2 måned og har trives fint indtil nu blot ved amning, men hun har over længere tid brokket sig, når jeg ammer hende...småskriger/brummer undervejs og til slut, men stiller sig tilfreds med blot at få sutten som afslutning.
Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om hun ikke får nok mælk eller om hun bare er en lille brokrøv. Hun er ellers meget kvik, glad og godt tilpas.
I løbet af dagen sover hun meget varierende men ca. 3 gange af perioder mellem 45 min. - 3 timer og spiser ca. hver 3-4 time. Om natten sover hun fint (fra ca. 20 - 7, afbrudt af ca. 2-3 gange amning..uden brok overhovedet!). Voksede meget i starten (ved fødsel: 3400 g. og 52 cm. - ved 3 mdr: 8000g. og 65 cm. - mens hun dog ved 4 mdr var: 8100 g. og 68 cm.)
Jeg har astma + allergi og hendes far har allergi, dvs. hun er klart disponeret. Så har jeg læst, at det er bedst at amme indtil barnet er 6 måneder. Menes der amning fuldt ud i de første 6 måneder, eller må man godt supplere amningen med lidt grød/mos?
Jeg vil gøre alt for at mindske hendes risiko for allergi, men samtidig skal staklen jo heller ikke sulte!
Sidst jeg havde besøg af sundhedsplejersken, sagde hun at når det bare gik så fint, skulle jeg bare fortsætte med amning alene indtil barnet er 5 1/2 måned, men jeg synes hendes tiltagende utilfredshed under amningen gør mig lidt nervøs.
Den måske overbekymrede mor?