Svar: Amning, grød og risiko for allergi
9. april 2004
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Jeg kan godt forstå at du er lidt bekymret også fordi din datter jo kun har taget 100g på over en mdr. Samtidig har hun dog også taget rigtig godt på i starten og er jo nu en stor pige, så umiddelbart mangler hun nok ikke noget:o)
Med hensyn til allergi, så er det rigtigt at det vil være en god idé om du fortsat kan nøjes med at give hende din mælk, altså ikke begynde at give hende erstatning. Der er dog ikke noget i vejen for at du selv laver lidt grød til hende, her kan du lave det på din egen mælk.
Om du skal begynde på grød afhænger af, hvordan du oplever hende. Er hun interesseret og følger med når du spiser, altså følger hun maden fra hånd til mund og virker hun på den måde interesseret? Virker hun urolig efter amning og virker hun til at være mere sulten? Er hun f.eks. begyndt at sove mindre, altså vågne mere end hun plejer? Dette kan være nogle af tegnene på at hun er ved at være klar til at du forsøger med noget skemad.
Du kan selv lave ris- eller majsgrød. Det gør du ved at tage 1 dl ris- eller majsmel, 2-3 dl vand, 1 tsk fedtstof, og ½ dl modermælk (som du malker ud).
Pisk melet med vandet i en lille gryde og bring i kog i et par minutter. Sluk for varmen og kom fedtstof og mælk i. Server den, når den har fået spisetemperatur.
Du skal lige være opmærksom på at modermælk pga enzymer, godt kan gøre grøden tyndere, når det har stået lidt. Det er normalt.
God fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske