Svar: Havregrød
9. april 2004
Alder:
5 mdr.
Når barnet er 6 mdr. kan det få mad som indeholder mere gluten. gluten findes hovedsageligt i hvede, byg, rug og havre. Der er mest i hvede. Derfor kan havregrød og øllebrød, som har et lavt glutenindhold, godt gives tidligere end 6 mdr. Det kan også være en god idé at vælge disse grødtyper for at undgå at barnet får forstoppelse.
Børn kan også få grød lavet af forskellige kornsorter. Men først fra 6 mdr´s alderen skal man give barnet hvede, så det ikke får for meget gluten.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske