Svar: Sulten pige
16. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Charlotte
Det lyder som om at Sophia er en stor og dejlig, sund pige. Der er absolut intet i vejen med at veje 10 kg, når man er 5½ måned gammel og hun skal naturligvis have den mad hun behøver.
Det er rigtigt, at der altid er en risiko for at børn overspiser, når de får flaske og at man derfor nogle gange må forsøge at holde mængden af modermælkserstatning lidt nede og i stedet tilbyde en sut, så barnet får sit suttebehov stillet. Men i forhold til hendes vægt og alder, så lyder det slet ikke unormalt, hvis hun har behov for 1000-1100mælk mælk i døgnet og det må hun naturligvis gerne få.
Jeg kan se at du tilbyder hende te i den ene af flaskerne - jeg går ud fra at du gør det, fordi du har fået at vide, at hun ikke må få for meget mælk ... Jeg kan også se at du ofte kun tilbyder hende 150ml af gangen - tror du hun kan spise mere? Kunne det tænkes at du ved at tilbyde f.eks. 180ml af gangen kunne komme ned på 5-6 flasker i døgnet i stedet for 7 som nu?
Jeg kan også ud af din plan se at du lige nu tilbyder skemad 2 gange dagligt og det ser umiddelbart ud som om at hun spiser rigtig godt af dette og er glad for maden. Jeg synes derfor godt at du kan begynde at tilbyde hende skemad 3 gange dagligt, men det er vigtigt at hun stadig tilbydes mælk ved siden af, så hendes mælke- og væskebehov stadig stilles. Derudover synes jeg at du skal tilbyde hende større variation af grød og også begynde at tilbyde hende grøntsagsmos.
Når hun bliver 6 måneder må hun meget gerne få de grovere grødtyper som havregrød og øllebrød og du må i den alder give hende mos af alle slags grøntsager og også begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen - men det kan vi tage til den tid. Lige nu er det et spørgsmål om at få give hende nok at spise og drikke, for hun har ganske givet behov for lidt mere end hun får lige nu.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme og sover lidt videre
Morgen 8: Grød med frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur, sover måske kun en times tid, måske 1½ time
Frokost 12: Grød med frugtmos, eller meget gerne grøntsagsmos lavet af f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli eller lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme ca 13.30, sover et par timer.
Eftermiddag 16: Flaske med mme
Powernappe evt ½ times tid, men måske kan hun sagtens springe denne lur over, hvis hun har sovet som ovenfor beskrevet.
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop. Fra 6 måneder begynder med lidt kogt kød og fisk i mosen og maden tager stille og roligt mere udgangpunkt i den mad I andre spiser. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme eller vælling kl. 19.30-20
Sen aften 23/24: Flaske med mme eller vælling
Nat 23.30-05.30: Sover igennem uden mælk.
Som du kan se, så anbefaler jeg at du forsøger at tilbyde hende flaske sen aften inden du evt. selv går i seng. Hun kan spise den i søvne og kan du således være heldig at hun sover igennem til næste morgen tidlig. At sove igennem svarer til at hun sover 6 sammenhængende timer, hvilket hun faktisk allerede gør, når hun sover fra 20 til 02. Mit forslag er altså at du forsøger at flytte de 6 timer, så de ligger mellem 24-06 og du således slipper for at skulle op midt om natten. Lillepigen, sover faktisk rigtig fint i forhold til hendes alder og behov :o)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej og giver en idé om hvordan du både sikrer din datter mad nok og mælk nok. Samt hvordan hun kan sove nu, med den alder hun har.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske