Svar: Mad og søvn - vil kun falde i søvn i mine arme - 5 mdr.
16. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Kære glade mor
Din datter lyder til at have det rigtig godt og det lyder som om at I er kommet rigtig godt igang med skemaden. Det lyder også som om at din datter er glad for sine flasker og hendes indtag af mælk og mad lyder bestemt ikke til at være for stort. Hun hendes mælkebehov skal fortsat udgøre størstedelen af hendes indtag og de fleste børn vil i 5 måneders alderen drikke mellem 800-1000ml mælk dagligt ved siden af deres skemad, - nogle børn drikker faktisk lidt mere ...
Du skal derfor tilbyde din datter flasker og skemad præcist som du gør og så tro på at hun selv regulere sit behov for mælk og siger fra, hvis hun ikke vil have mere. Det er en rigtig god idé at holde mængden af skemad nede, så der hele tiden er plads til mælk i maven også.
En plan for dagen med to måltider skemad, hvor jeg har prøvet at tilpasse dine tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske med mme og sover lidt videre
Morgen 08: Flaske med mme
Formiddag 9-9.30: Puttes til formiddagslur
Frokost 11: Grød med frugtmos, vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske mme ca kl. 13
Eftermiddag 16: Flaske med mme
Powernapper, tager sin 3 lur, som ofte ikke varer mere end måske ½ times tid
Aften 18: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til natten med sin flaske mme ca kl. 19-19.30
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Nat 23.30-05: Sover igennem uden mælk ...
Som du kan se har jeg faktisk en flaske sen aften og dermed en flaske mere end du umiddelbart har i løbet af dagen. Hvis du skønner at hun ikke behøver den flaske og hun kan sove igennem uden, så er det fint - men det er mere end man umiddelbart kan forvente af hendes alder. du skal også vide, at det kan blive nødvendigt at tilbyde hende flaske sen aften, for at sikre hendes mælkebehov videre frem, når du begynder at tilbyde hende mere mad i løbet af dagen. I takt med at hun bliver ældre, skal hun jo have mere skemad, lidt mere i mængden og omkring 6 måneder, gerne 3 gange dagligt.
Det er rigtig dejligt at din datter falder så fint til ro om aftenen og det er helt normalt det er om dagen er lidt sværere for hende. Hun lyder til at være en vågen og meget nysgerrig og aktiv pige, som helst ikke vil gå glip af noget. Derfor er det naturligt svært for hende at sige fra overfor alt det der sker, det er svært at koble af. Derfor er det en rigtig god idé, hvis du kan hjælpe hende med at blive skærmet, når hun skal sove om dagen. Det kan du gøre ved enten at lægge dig med hende på din seng og give hende fysisk kontakt og nærhed der, når hun skal sove - et køligt rum, nedrullede gardiner, dæmpet belysning osv. Du kan også med fordel trille hende en tur i barnevognen.
Hvis hun er stærk nok i ryggen til at kunne sidde i sin vogn, så må du gerne starte med at lade hende sidde op, kigge på verden, mærke vinden i ansigtet, - møde hendes nysgerrighed, lade hende blive fyldt med indtryk. Når hun så viser træthedstegn, så lægger du hende ned og putter hende til søvn. Herefter kan hun så forhåbentlig sove et lidt længere stræk og sove lidt bedre om dagen end hun gør lige nu :o) Som jeg læser dit brev, så har jeg indtryk af at du har forsøgt denne metode og det er helt okay.
Din datter gennemgår lige nu en stor udvikling. Børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og når man ser på børn, så ligger disse faser nogenlunde præcist, sådan rent aldersmæssigt. Der ligger således en fase omkring de 19 uger, det man også kalder for et tigerspring og det kunne måske godt passe på din datters alder ... :o)
Fasen her er kendetegnet ved at din datter bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Hun vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom hun er på din arm.
Hun begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder hun nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.
Hun begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk begynder hun også at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og hun begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).
Det er altså en periode, hvor der sker rigtig meget både motorisk og mentalt og det kan godt være det du også mærker.
Hendes udvikling kan også gøre at du naturligt forsøger at putte hende lidt hyppigere, fordi hun virker træt, uoplagt osv. men det er her vigtigt at du forsøger at trække tiden lidt og aktivere hende, leger med hende, giver hende mad, bader hende osv. og prøver at få en rytme, hvor hun sover lidt længere lure og er vågen og aktiv imellem sine lure.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende - og forresten, du må gerne bibeholde Avent 1 flaskerne, hvis du synes det virker bedst for jer :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske