Svar: Manglende appetit - 4 mdr.
16. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære bekymrede mor
Det er dejligt at din dreng er så klar til skemad og tager så fint imod, selvom han ikke er mere end 4 måneder. Det kunne godt tyde på, at han er ved at være lidt træt af flasken og nyder at kunne få noget andet nu :o)
Det er dog stadig meget vigtigt at han tilbydes mælk, men hvis du kan få ham til at drikke mellem 700-900ml mme af flaske og derudover får lidt skemad i ham + lidt vand af kop, så lyder det alt sammen rigtig godt. Så burde der absolut ikke være fare for dehydrering, underernæring eller andet - ej heller selvom han er en stor dreng :o)
Det er vigtigt at du forsøger at holde mængden af skemad nede på et niveau, hvor der fortsat er plads i maven til mælken efterfølgende. Modsat, hvis du kan få ham til at drikke 200ml af flasken 4 gange dagligt, så er det jo også helt fint, så får han jo sine 800 ml ...
En plan for dagen med 2 måltider skemad kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Formiddag 9-9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos som topping, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme ca kl. 13
Eftermiddag 16-17: Flaske med mme
Sover sin tredje lur
Aften 18: Grød med frugtmos som topping, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme, måske kl. 20, tidspunktet afhænger af hvor sent han er stået op fra sin tredie lur.
Sen aften/tidlig nat 23-01: Flaske med mme
Som du kan se af denne plan så indgår der her 6 flasker og to måltider skemad. Det kan være en god idé at du kun tilbyder 1/2-3/4 dl. skemad og følger efter med flaske, så der netop er plads til mælken i maven. Modsat, - hvis din dreng trives fint med kun at få 4 flasker dagligt og indtager en stor nok mængde på den måde, så er det også helt okay, så kan du godt tilbyde lidt mere skemad og vand af kop.
Det hjælper også nogle gange at skifte erstatning, fordi han simpelthen er træt af smagen. Det er derfor også en mulighed for jer. Derudover kan det nogle gange hjælpe at tilbyde flasken imens barnet ligger ved siden af en fremfor at være i favn - fordi det skaber en ny situation og bryder den afvisning, den vane I er kommet ind i.
Hvis skemaden gør at han afviser flasken for meget, så er det nødvendigt at du holder igen med skemad. Det er mælk, som er hans vigtigste indtag og derfor må skemaden komme i anden række :o)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske