Brev:
Ingredienser i mos og grød og mangelfuld vægtopgang
16. oktober 2008
Alder:
6 mdr.
Ingredienser i mos og grød og mangelfuld vægtopgang
Hej Helen
Min søn er lige blevet seks måneder, og vi er lige gået i gang med at give ham grøntsagsmos. Han spiser kun et par skefulde, men det regner jeg med bliver bedre når han er blevet bedre kendt med anden mad end modermælk.
Når vi laver grøntsagsmos, grød eller anden mos, er det da nødvendigt at tilsætte modermælk eller modermælkerstatning eller er det nok med vand og ekstra fedtstof? Jeg synes jeg får modstridende oplysninger afhængig af hvem jeg spørger eller hvilken bog eller brochure jeg læser.
Jeg har også et spørgsmål til vægtopgang. Da min søn var fem måneder, blev han vejet og havde taget fint på. Han var lidt under gennemsnittet ved fødselen, men han to meget på i starten og har siden den tid ligget et godt stykke over gennemsnittet. Nu han blev seks måneder blev han vejet igen, og han har kun taget cirka 300 gram på og ligger nu nøjagtig på gennemsnittet for alderen ifølge den vækstkurve vi har fået af vores sundhedsplejerske Hvis han havde fulgt kurven, ville han have vejet cirka 500 gram mere.
Hvad kan der have sket her? Har han fået for lidt at spise? Han har i den sidste måned ikke været mere utilfreds end han plejer, og han har selvsagt fået mad hver gang han har bedt om det, som har været fem, nogle gange seks, gange i døgnet. Han blev vejet to gange her sidst for at være sikker på der ikke var sket en fejl med vejningen.