Svar: Ingredienser i mos og grød og mangelfuld vægtopgang
16. oktober 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det er en rigtig god idé, at tilsætte modermælk eller modermælkserstatning til skemaden. Små børn har rigtig svært ved at spise en mængde der er stor nok til at dække deres energibehov, så netop ved at tilsætte mælk og fedtstof, kan man energiberige maden ekstra. Derudover gør mælk ofte grød og mos lidt mere lind i konsistensen og det er hensigtsmæssigt til mindre børn.
Med hensyn til vægt, så ses det ofte at børns vægt stagnerer lidt i den periode, hvor de skal igang med skemaden. Det tager lidt tid for barnet at nå op på en vis mængde mad og derfor er det også rigtig godt at I er startet op nu, så han nu både for modermælk og skemad og dermed bliver så godt dækket som muligt. Det er blandt andet derfor vi sundhedsplejersker normalt er meget opmærksomme på at børn ikke skal starte for sent og bare ammes til de f.eks. er 8 måneder - de har brug for at komme igang med skemaden ... :o)
Der sker absolut intet ved at din dreng ikke har taget så meget på den sidste måned. Nu har han en alder, hvor han har behov for noget mere mad, han bruger sig selv mere fysisk, triller fra mave-ryg-mave, drejer om sin egen akse, kryber osv. og hans motoriske aktivitet betyder også at han forbrænder det han indtager på en anden måde. Derfor er det rigtig godt, at du nu er begyndt med skemaden og det skal du give ham.
Så ingen grund til bekymring, fortsæt du bare med skemaden og meget gerne to gange dagligt og når det fungerer, så kan du øge ham til 3 måltider dagligt. En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
(3. måltid skemad kommer ind her)
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16.30: Ammes
Powernappen springes evt. over
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 20
Sen aften 24: Ammes
Nat 24-06: Begynder at kunne sove uden mælk midt nat
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske