Brev:
Opdragelse - hvordan i praksis
16. oktober 2008
Alder:
2 år, 4 mdr.
Opdragelse - hvordan i praksis
Hej Helen
Emilie er nu snart 2,5 år og sød, charmerende, talende og fræk som ind i h....
Jeg synes opdragelse er ekstremt svært i praksis. Vi har et par daglige situationer, hvor tingene bare slet ikke fungerer.
Vi har balladen hver gang vi siger hun skal noget hun ikke gider lige nu som f.eks. skiftes, have tøj på, i seng eller blive sidende ved bordet til hun lige har fået tørret fingre.
Og det er ting som jeg har besluttet med mig selv, at her glider vi ikke af, hvis jeg siger du skal skiftes nu, så skal du skiftes nu (sgu).
I praksis er det bare noget andet, for hvis jeg forgæves har henstillet høfligt et par gange om at hendes højhed venligst følger med på badeværelset, og derefter løfter hende op og under stort postyr får hende op på puslebordet så ender det alligevel med at jeg må opgive midlertidigt - hun er simpelthen for stærk og farlig for sig selv og jeg kan ikke holde hende.
Eller vi sidder ved bordet og hun siger med det samme at hun ikke skal have noget og kravler ned. Jeg tænker du kan i hvert fald lige sidde med os et øjeblik og se om du ikke kan spise lidt, men hvordan i praksis... hun blæser på os og kravler ned og vi kan jo ikke binde hende til stolen ;-)
Altså hvad stiller man op med sådan et stædigt og afsindigt stærkt barn, som bare blæser på os?
Jeg prøver afledning og distraktion i den grad det er muligt og resourcerne er til det... men det er altså ikke nok.
Jeg bliver så træt og befinder mig jævnligt i situationer, hvor jeg løser det hele rigtigt upædagogisk - som den morgen, hvor jeg bestak hende med en halv vingummi, hvis hun gik med ned og fik tøj på ;-) Eller når jeg siger, hvis du ikke er sød nu og får ble og nattøj på så gider jeg ikke læse bøger for dig ;.-(
Hvordan i praksis?
Mange hilsener
Tina