Svar: Små spjæt i arme og ben
17. oktober 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med dig
Det lyder ud fra din beskrivelse, som om at du kun oplever uroen (spjættene) i din drengs arme og især ben, når han sover. Jeg får ikke oplevelse af at det sker, når han er vågen, han kan godt være uroligt, men spjættene er et fænomen som hører søvnen til ..?
Der findes faktisk en forklaring, som måske passer på din dreng "Restless Legs Syndrome" (RLS) eller "Periodic Limb Movement during Sleep" (PLMS) - sidstnævnte ses hyppigst hos ældre mennesker.
Urolige ben (RLS) ses når man skal til at slappe af i benene, man har et uimodståeligt behov for at bevæge sine ben og det at bevæge benene lindrer faktisk. Unge mennesker og voksne som oplever dette problem, beskriver det ofte som en prikkende fornemmelse, det spænder i benene og nogle gange gør det ondt. Man er nødt til at strække benet eller flytte på benet, man kan ikke bare ligge stille - nogle gange er man nødt til at stige ud af sengen og gå lidt rundt. Det kan også forværre uroen i benene, hvis man har det meget varmt, eller hvis man har det koldt og fryser på benene ...
Hos nogle giver benene så meget uro om natten, at søvnen bliver forstyrret og det medfører dårlig koncentrationsevne om dagen, manglende overskud osv. Derfor vil man nogle gange behandle det medicinsk, - når der er tale om voksne.
Det du beskriver, kan lyde som RLS - men i forhold til din drengs alder, så er det meget sjældent at man ser det hos så små børn. De fleste får det faktisk først som voksne ... Man ved at der er en vis arvelig tendens, så måske du eller din mand kender til problemet selv?
Du fortæller også at fødslen af din dreng var lidt hård og at han ikke havde det så godt, da han kom ud. Derudover fortæller du at han ikke kun spjætter i benene, men faktisk også i armene og jeg synes faktisk han bør tjekkes for dette. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne tage lidt film af det, så man kan se hvordan det ser ud og så vise det til lægen. Det kunne være hensigtsmæssigt at få en henvisning til en neurolog, som kunne undersøge din drengs reflekser og nervesystem ved forskellige øvelser. Det synes jeg du skal bede jeres læge om.
Rigtig meget held og lykke og du må meget gerne give mig en tilbagemelding på hvordan det går:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske