Svar: Nægter at spise sin mælk
17. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Du bliver nødt til at holde fast i at din dreng har det godt og virker til at trives trods sit sparsomme indtag.
Det er helt naturligt at din drengs lyst til at spise og drikke mælk er mindre, når han er ramt af virus og derfor ikke rigtig rask. Sådan har vi voksne det jo også, når vi ikke føler os friske - det påvirker med det samme appetitten. vi kan så sige til os selv, at det er vigtigt at vi husker at drikke, at det er vigtigt at vi får lidt ned i maven osv. men det kan man ikke forklare små børn og derfor bliver man som mor naturligvis bekymret.
De 400ml mme dagligt sikrer din dreng hans jernbehov. Derudover må du give ham kold vand, så han får ekstra væske den vej og netop, når han ikke er helt frisk, så vil det måske hjælpe at drikke noget koldt.
Du må også forsøge at få andet i ham end bare væske. Du må lave nogle små retter, give ham lidt frugtgrød med mælk på, give ham frisk frugt i hånden, forsøge at få ham til at spise lidt af jeres mad - små stykker frikadelle, pasta, lidt kødsovs og lignende, så han stille og roligt kommer igang med maden. Giv ham mad i hånden som han selv kan sidde med, brødskorper, frugt, kartoffelbåde, kogte grøntsager, hårdkogt æg osv. lidt forskelligt, lidt nyt og spændende.
Prøv at holde fast i planen jeg har sendt dig, forsøg at tilbyde ham mad på de angivne tidspunkter og forsøg at vælge lidt ud fra det jeg nævner i min madplan. Det behøver ikke være store mængder, bare han lige spiser lidt, smager lidt, får fornemmelsen og rutinen omkring at sidde i sin stol og spise mad igen.
Han skal have mad og du må forsøge at gå igang med den plan jeg har sendt dig. Så bliver det jo ikke kun de 400ml mme dagligt, men også lidt frugt, lidt frikadelle, et par pastaskruer osv. og stille og roligt får ham således mere og mere og kommer igang ...
At hans mælkeindtag er gået ned er ikke ensbetydende med at du ikke skal tilbyde ham andet. Med den alder han har nu, så skal han igang med mad, rigtig mad - også selvom han så ikke drikker særlig meget mælk. Han skal have mad i maven, så du er nødt til at gå igang med maden ...
Sundhedsstyrelsen taler om at børn har et vindue som man skal søge at udnytte i denne alder: "Tilvænning til skemad må ikke ske meget efter de 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at vænne barnet til at spise en varieret kost. Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad" (Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005).
Det er derfor vigtigt at du nu forsøger at komme igang med maden og prøver at udnytte at din dreng trods virus, måske gerne vil have lidt mad i hånden, prøve at sutte lidt på noget, tygge lidt, bruge sig selv i forbindelse med at spise.
Det er derfor rigtig vigtigt at du sætter ham i den høje stol og tilbyder lidt forskelligt. Både noget der appellerer til ham i farverne, i måden han får det på - altså mad i hænderne, mad på gaffel og ikke kun via ske. Og han må gerne drikke vand af kop og han må gerne nøjes med de 400ml mme i øjeblikket - men han skal have noget andet også.
Jeg håber du hermed har fået et lille skub til at komme igang med mere rigtig mad, rigtig god bedring med ham og held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske