Svar: Slår sig selv - 2 år, 2 mdr.
17. oktober 2008
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Ingrids mor
Der kan være mange årsager til at børn slår sig selv eller slår ud efter andre og det er naturligvis jeres opgave at sørge for at Ingrid ikke yder skade på sig selv. Hun må ikke slå sig selv i hovedet eller banke hovedet ind i ting og derfor er det rigtig godt at I forsøger at bryde den situation, når det sker.
Prøv at vurdere hvornår det sker - du skriver at det ofte er når hun får et nej og jeg tænker at det måske er en måde at fortælle sig selv på, at det hun gjorde var forkert ...
Jeg tænker dog også at børn nogle gange slår sig selv, fordi de på den måde mærker sig selv, de mærker deres egne grænser. Alle små børn har brug for meget fysisk og psykisk kontakt og med den alder jeres datter har nu, så får hun sandsynligvis ikke helt så meget fysisk kontakt som tidligere ... selvom jeg fra dine tidligere brev godt ved, at I er utroligt opmærksomme på Ingrid og er meget omkring hende, så gør hendes alder nu, at hun løber mere og mere rundt på egen hånd og sidder mindre og mindre på skødet.
Jeg vil derfor foreslå jer at I prøver at tumle lidt mere med hende, ikke bare sidde med hende, nusse hende, kærtegne hende, men prøver at lave nogle lidt vildere lege med hende, kilde hende osv. så hun fysisk bliver rørt og så hun virkelig mærker sig selv og sine grænser. Jeg taler altså om små brydekampe og lignende - leg at du spiser hende f.eks., så hun får fysisk kontakt på en lidt mere 'hårhændet' måde - det kan faktisk godt være med til at gøre en forskel.
Når hun slår sig selv, så tag hende op, sid med hende, vug hende. Prøv ikke at give det for meget fokus, lad være med at tale om at hun ikke skal slå sig selv og prøv i stedet at aflede hende, når I ser hun gør det. Op på skødet, vug hende, kild hende, giv hende lidt massage eller hvad der nu passer til situationen
Og selvfølgelig i en balance, for har man lige skældt ud og sagt nej, så kan hun selvfølgelig ikke forstå, hvis belønningen er en leg eller kildetur, men nogle gange kan man jo vende situationen og i stedet for at sige nej, så sige "skal du være fræk, så må jeg hellere fange dig og spiiiise dig -aaarrrghhh" og lege at man løber efter hende og spiser hende som en stor og farlig løve :o)
Håber det hjælper videre på vej :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske