Svar: Afføring og kost
18. oktober 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Mette
Tillykke med den lille dreng og velkommen til :o)
Du har fuldstændig ret i at Kasmir ikke spiser nok og det er jo sandsynligvis også derfor han ikke har taget nok på ...
Det er meget vigtigt at han tilbydes flaske 6 gange i døgnet og derfor er det helt rigtigt, at han vækkes om natten, så du får ham til at spise der. Det skal du ikke være ked af at gøre - det er vigtigt, det er nødvendigt.
Du fortæller at du har ammet 50% og givet flaske som supplement ca 3 gange dagligt. Det er svært at vide, hvorfor han ikke har taget på og når man ammer, så ved man jo aldrig rigtig hvor meget barnet får. Men man kunne måske godt forestille sig, at Kasmir har vænnet sig til ikke at spise særlig meget og når du så pludselig begynder at tilbyde ham flasker med stor mængde flere gange dagligt, så kan han slet ikke rumme det - han er ikke vant til så stor en mælkemængde, som han egentlig har behov for. Det er dog stadig vigtigt at han får det ...
Du har også helt ret i at det måske kan hjælpe dig at skifte modermælkserstatning. Smagen kan have noget at sige - mme smager ofte meget forskelligt alt efter hvilket produkt man vælger og samtidig har sammensætningen ofte noget at sige i forhold til hvordan barnet optager næringen og hvordan barnets mave fungerer. Det lyder derfor umiddelbart som en god idé, at du forsøger med et andet produkt.
Nestle producerer til det meste af verden og de laver blandt andet Nan H.A. hvor proteinerne er delvist spaltet - nogle børn har stor glæde af dette, hvis de har tendens til lidt forstoppelse. Jeg mener at nestles produkt i Spanien hedder Nidina - det kan du forsøge. Ellers kan du også se efter Milupa Aptamil eller Nutribén, prøv at læse på indholdsdeklarationen og se om nogle af produkterne anbefales til børn med tendens til lidt træg mave.
Nogle gange skal man kun udskifte en eller to af flaskerne dagligt, andre gange må man skifte helt produkt, du må forsøge dig frem. Hvis du vælger at skifte, så udskift en flaske af gangen dag for dag, så du ikke bare skifter hele mængden af mme på en gang - det er for hårdt for din drengs mave.
Du kan også forsøge at tilsætte lidt sukker til Blemil, du må gerne komme 1 tsk sukker i 100ml mme. Modermælk er betydeligt mere sødt i smagen end modermælkserstatning er og det kan måske få ham til at spise lidt mere igen.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge med en anden sutteflaskesut, måske en sut med lidt større hul, så mælken flyder lidt lettere til ham. Du kan også med fordel prøve at tilbyde ham flasken imens han ligger ved siden af dig og ikke nødvendigvis er i din favn. Nogle børn forbinder simpelthen det at være i favn med amning og afviser derfor flasken, når de ligger der.
Med hensyn til afføringen, så bør han have afføring en gang i døgnet og afføringen skal være grødet. Den skal ikke være svær at komme af med og den bør ikke komme ud som en pølse. Det kunne derfor godt lyde som om at han har lidt tendens til forstoppelse. I Danmark giver man laktulose til børn med forstoppelse og man kan give 1 ml pr kg barnet vejer fordelt på to doser dagligt. Det vil sige, at hvis din dreng vejer 6600g, så kan han få 3 ml morgen og 3 ml aften. Jeg ved ikke hvad laktulose hedder på spansk, men du kan finde det på medicin.dk og udprinte det og spørge på apoteket, hvor du bor ... Måske har de noget tilsvarende.
Med hensyn til hans vægtøgning og hvorvidt han vokser som han skal, så vil jeg anbefale dig at du bruger "Livets Bog" som du finder på medlemssiderne. Her kan du indtegne hans mål og se hvordan han ligger på kurven. Det betyder ikke noget om han er lille eller stor - det vigtigste er at han følger sin egen kurve, han bør altså ikke falde ned på kurven, men skal hele tiden følge sin egen kurve ... :o)
Og tilsidst - de 6 flasker i løbet af dagen kan være fordelt således:
Tidlig morgen: Flaske
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Puttes til 3 lur i løbet af dagen
Aften: Flaske
Puttes til natten
Sen aften/tidlig nat: Flaske
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske