Svar: Alternativ til mælk
18. oktober 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Julie
Det anbefales at bibeholde Nutramigen til børn med mælkeallergi også efter 1 års alderen, fordi det er en god måde at sikre dem de vigtige næringsstoffer som mælken giver. Nutramigen eller Profylac er altså det helt rigtige alternativ til komælk.
Det anbefales at børn i 12-23 måneders alderen får 600mg calcium dagligt. Hvor meget Nutramigen der skal til for at sikre dette indtag, tør jeg ikke svare på, men det har naturligvis betydning for hvorvidt din datter behøver en kalktablet eller ej. Det kunne måske også tænkes at hun med 1-2 flasker nutramigen og en multivitamin pille med ekstra calcium ville være dækket ind - det må du prøve at regne på og tale med lægen om.
Hvis hun skal have tabletter, så skal du være opmærksom på at hun ikke kan tygge dem og derfor skal de knuses og kan så evt. gives sammen med lidt frugtmos.
Med hensyn til sojamælk i vuggestuen, så synes jeg ikke de skal give hende det. Faktisk bør de slet ikke tilbyde vuggestuebørn, som jo er under 2 år sojamælk!
Sundheddstyrelsen skriver: "Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik."
(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005).
Jeg håber ovenstående er svar på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske