Svar: Børnehavestart og vred dreng
19. oktober 2008
Alder:
3 år
Hej med dig
Der er ingen tvivl om at det er rigtig hårdt for Benjamin, at skulle starte i børnehave og samtidig også skulle forholde sig til at være storebror. Det er en stor omvæltning på kort tid og et eller andet sted, er det helt naturligt at han reagerer.
Det kan være svært at være den lille i børnehaven, den kan være svært at finde sin nye rolle - hjemme skal han jo være den store, den lidt mere fornuftige, den der nu skal kunne nogle ting selv, den der stilles forventninger til. I børnehaven er han i forhold til de andre børn den lille, han har måske svært ved at følge med de større børn i deres leg og de stille også krav og kan være rigtigt hårde i deres udtalelser "vi gider ikke lege med dig" eller "du må kun være med hvis du vil være hund" ...
Jeg tænker, at det er en helt normal og sund reaktion, når din dreng bliver vred, ked af det, gal, frustreret osv. når tingene omkring ham er svære at rumme, når verden, kravene til ham pludselig er svære at overskue - hvad er det jeg skal eller ikke skal ... De følelser han oplever er naturlige og helt i orden, men han har brug for at du hjælper ham med at tackle det. At være 3 år og opleve at tingene ikke vil som man gerne selv vil, det er rigtig svært at have med at gøre.
Jeg tænker at Benjamin et eller andet sted er i en stress situation lige nu. Lidt ligesom man naturligt også selv kan blive, når man skal mange ting på en gang og er usikker på hvad der egentlig forventes af en. At starte nyt job kræver f.eks. naturligt omvæltning - hvordan er reglerne her, hvornår spiser man frokost, hvad kan man tillade sig at sige, hvad kan man ikke. Hvem er de forskellige jeg arbejder sammen med, hvad er det for nogle mennesker, hvordan lærer jeg dem at kende osv. Fuldstændig de samme ting sker, når man skal starte i børnehave eller i en anden form for institution og hvis det nogle gange er svært for os voksne, hvordan er det så ikke for børn. Vi kan trods alt spørge os for, vi kan stille spørgsmål der gør os lidt klogere på det hele, men det kan et lille barn ikke ... Derfor er verden lige nu temmelig uoverskuelig og reaktionen mærker I naturligt hjemme, hvor han føler sig tryg, hvor det er okay at reagere :o)
Noget af det bedste du kan gøre er derfor præcis som du gør, at hjælpe ham med at sætte ord på, vise ham at du forstår ham, at du kan rumme hans vrede, hans frustration - at du kan holde ud at han har det som han har det, at det er okay. Det er rigtig fint at du fortæller ham at han gerne må være vred, at du forstår det, men at han ikke må slå eller bide. Det skal han naturligvis have at vide, præcis som du også gør.
Der er for mig at se ingen tvivl om at Benjamin lige nu udsættes for både fysiske, emotionelle og intellektuelle krav - og det kan han sagtens klare, for han er en sund og stærk dreng, men det er for ham en lidt hård periode lige nu. Derfor tænker jeg også, at det vil være rigtig godt, hvis I derhjemme kunne hjælpe ham med at gå lidt ned i omdrejninger.
Spørger han nogensinde "Vil du lege med mig?" og hvad siger du så ... Det vil være rigtig godt, hvis du en gang imellem kunne sætte dig ned og lege med ham, giv ham tid - vis ham at du har tid til ham. Nogle gange er børns opførsel det stik modsatte af, hvad man forventer. Når han slår ud efter dig, når han forsøger at bide dig - når han udtrykker sig vildt og voldsomt, så tænk på at han siger: "Elsk mig mest, når jeg mindst fortjener det, for dér har jeg brug for det."
Giv ham fysisk kontakt, massage over hele kroppen. Berøring skaber ro, det påvirker hele hans nervesystem, det sænker hormonet kortisol og udskille et andet hormon, oxytocin. Fortæl ham evt. en lille historie, hvor du bruger dine fingre på hans krop "der var en gang en lille dreng der hed Benjamin, han gik en tur, ud over marken. Det blæste rigtig meget (store bevægelser med dine hænder over ryggen), så kom der nogle store skyer og de skærmede for solen (tryk med håndfladen - skubbe solen bort), det begyndte at regne (tryk med fingerspidserne) .... Benjamin fik øje på en lille kat, den kom kravlende hen til ham og smøg sig rundt om hans ben (brug dine hænder på hans ben) ... osv.
Hjælp ham ved at lytte til ham, være der for ham og give ham masser af fysisk kontakt, få ham til at finde roen, hjælp ham med at komme ned i gear :o)
Med hensyn til Alexander, så vil de fleste børn i 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun 2 lure dagligt og begynder således der, at kunne springe powernappen om eftermiddagen over.
I forhold til grød og mos og de problemer I har med forstoppelse, så tænker jeg at det er vigtigt at du fortsat søger for at han får mælk nok. Det er således bedre at du kun tilbyder ham 3/4-1 dl. grød/mos, vand af kop og følger efter med mælk end at du tilbyder ham 1½ dl. grød/mos og han så afviser mælken bagefter. Han har altså fortsat behov for 5-6 amninger/flasker dagligt ved siden af 2-3 måltider skemad.
Hvor hyppigt han vil have afføring er lidt forskelligt, normalt vil jeg sige at der ikke bør gå mere end 3 dage imellem afføringerne, hvis han får skemad 2 gange dagligt og i øvrigt indtager mælk som han behøver :o)
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske