Brev:
Puttehelvede ....
19. oktober 2008
Alder:
11 mdr.
Puttehelvede ....
Hej Helen
Endnu engang tak for et nyttigt svar - nu er så her endnu en klagesang herfra....
Denne gang handler det om putning. Vi har ellers i lang tid haft held med en metode - mad, bad, nattøj, sang/bog evt. stille koncentrationskrævende leg - en vuggetur i mors eller fars arme og så en flaske, som han gradvist selv har valgt fra, for at få den senere på aftenen. Men det virker bare ikke længere - vi forsøger jo alt for at han ikke skal græde sig i søvn, og så ender han alligevel med at være ulykkelig og protestere højlydt, vride sig ud af vores arme osv.
Thor har aldrig selv kunnet falde i søvn om aftenen - han er altid faldet i søvn i vores arme. Efter jeg holdt op med at amme for et par måneder siden, har han sovet væsentligt bedre om natten, men det kan også være vuggestuestarten, selvfølgelig. Han er som regel vågen en-to gange pr. nat, og kun hvis han vil have en flaske.
I betragtning af det sovehelvede, vi har været igennem, er vi rigtigt godt tilfredse med, hvordan han sover om natten - når han først sover - men putningen er altså noget rigtig skidt, og vi har brug for lidt hjælp til at få vendt bøtten og gøre det til noget positivt at skulle sove.
Jeg tror hverken, han er under- eller overstimuleret - vi er som regel meget fysisk aktive med ham og sørger for, han bruger sin krop meget, men naturligvis ikke mere, end han magter. Når han er i vuggestue, er hans dag selvfølgelig mere fyldt af selvstændig leg med de andre børn, og der sover han fantastisk godt - som regel ca. 2 timer formiddag og 1 eftermiddag, og de har ingen problemer med at putte ham - han falder selv i søvn uden brok efter ganske kort tid. Forsøger vi at lægge ham i seng, før han er faldet i søvn eller er meget tæt på, ryger han direkte om på maven og videre op at stå og kalde på os, mens han rusker tremmer.
Vi sørger altid for, at han er mæt - faktisk har jeg i en periode forsøgt at give ham havregrød til aftensmad, og han spiser rigtig godt og har også sovet bedre siden jeg begyndte på det for nogle uger siden, men han kan jo ikke spise havregrød til aftensmad altid, så jeg er begyndt at skifte over igen.
Han har et stykke tid sovet på vores værelse, da han ligesom var blevet uvenner med sit eget, og jeg er nu ved at gøre hans værelse hyggeligere med diverse ting på væggene, belysning osv., måske det vil hjælpe? Jaja, naivt, men hvad gør man ikke. Vi plejer at putte ham mellem 19 og 20, og han er oppe 7-7.30 om morgenen. I weekender får han (og vi!) dog lov at sove længere, hvis han vil, og måske er denne mangel på fast rytme med til at skabe forvirring, men der skal vel også være plads til noget fleksibilitet, eller skal vi glemme alt om det, til vi har en putning, der kører? Nå, men har du nogle tips?
Han er en del hjemme for tiden pga. sygdom - bliver syg (hals, ører, hoste) igen, hver gang han kommer tilbage til vuggestuen, selv om vi giver ham god tid til at komme til hægterne. Pyha, det blev en længere smøre, som sædvanlig...
Med venlig hilsen
Tina, Claus og Thor