Svar: Puttehelvede ....
19. oktober 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Tina, Claus og lille Thor
Selvom det er dejligt at kunne sove lidt længere i weekenden, så er det altså en rigtig dårlig idé, hvis man gerne vil arbejde på bedre søvnrutiner for sit barn. Det kan ikke undgås at det skaber problemer - at sove bare en time længere i weekenden vil gøre det endnu sværere at putte Thor til lure i løbet af dagen og når det hele rykker sig i dagtimerne, så bliver det naturligt også sværere at putte ham om aftenen ...
Hvornår vi vågner, sover, spiser, er aktive, trætte osv. følger ofte en helt bestemt rytme og er afhængig af forskellig faktorer. Vores soverytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. Den rytme vi har kaldes for den cirkadiske rytme og den påvirkes blandt andet af rutinerne for dagen, morgenmad, frokosten osv. Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove.
Det har naturligvis også noget at sige, hvordan og hvor meget barnet sovet i løbet af dagen. Vi har brug for at sove en vis mængde tid og at være vågne i en vis mængde tid. Som udgangspunkt sover vi, når vi er trætte og vågner, når vi ikke har behov for at sove mere. Derfor kan jeres dreng ikke sove, når I putter ham om aftenen, hvis han har sovet for længe eller er kommet for sent op af sine dagslure. Så forsøg så vidt muligt at holde en rytme der er ens for alle dage - uanset om det er weekend, hverdag, ferie eller andet. Hans rytme bliver forstyrret, hvis der hele tiden er udsving.
Derudover skal I medtænke at børns gennemsnitlige søvnbehov omkring 1 års alderen ligger på 13½ time. Det betyder, at når jeres dreng sover 3 timer middagslur, så skal hans nattesøvn vare ca 10 timer. Når jeres dreng vågner kl. 07-07.30 og I så putter ham kl. 19-20 om aftenen, så forventer I faktisk at han sover 11-12 timer om natten, hvilket han slet ikke kan. Han er altså ganske givet ikke træt nok til at sove, når I putter ham så tidligt. Hvis han først bliver puttet 20.30, så vil han måske falde lettere i søvn ...
Det er rigtig fint at du er opmærksom på at han ikke skal gå sulten i seng og han må gerne få en godnatgrød, men giv ham den som en ekstra ting inden sengetid. Lad ham stadig få aftensmad som I andre spiser, så I ved middagsbordet som udgangspunkt spiser det samme.
Ellers er det fint, at I nu forsøger at putte ham med uden for meget gråd og ulykkelighed, sidder hos ham, kærtegner ham, læser en godnathistorie, synger en sang eller lignende - det I skal have fokus på er tidspunkter for søvn og hvor meget han generelt forventes at sove - ingen kan sove, hvis ikke de er trætte nok :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske