Svar: Mælkebrik og vindruer til børn
19. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det er dejligt at høre at det går bedre med søvnen om dagen. Det er også rigtig godt, at din datter nu er begyndt at spise lidt mere mad i stykker og jeg formoder at du har fået skruet mælkeindtaget en lille smule ned ...? :o)
Som udgangspunkt synes jeg du skal give din datter modermælkserstatning, som du varmer til rette temperatur, når I er hjemme og også om natten, selvom det er lidt besværligt.
Det er dog korrekt at modermælkserstatning på brik, kan lægges under dynen, når man f.eks. er på tur. På den måde kan den holdes lidt lun og barnet kan få den hældt direkte på flaske, hvis man ikke har mulighed for at varme der hvor man er.
Modermælkserstatning på brik er UHT behandlet. Det betyder at mælken har været udsat for en varmebehandling, der giver lang holdbarhed og dræber eventuelle sygdomsfremkaldende bakterier. UHT står for Ultra Høj Temperatur, og mælken opvarmes til 135º i 1 sekund, hvorefter den nedkøles hurtigt igen. Varmebehandlingen ændrer ikke væsentligt på næringsindholdet og derfor er mælkebrikker til børn rigtig gode - men ofte også lidt dyrere end hvis man køber modermælkserstatningspulver og blander selv :o)
Der sker ikke spor ved at have en brik med mme under dynen - den kan sagtens holde sig til en anden gang og det samme gælder den brik du har liggende i pusletasken. Du skal naturligvis overholde holdbarhedsdatoen og det er en forudsætning at brikken ikke har været åben, men ellers kan mælken sagtens holde sig uden at være på køl. Netop fordi den har fået den behandling den har.
Med hensyn til vindruer og børn, så må din datter i princippet gerne få vindruer, men det anbefales at du skærer dem i kvarte og at du fjerne skrællen. På grund af formen og den lidt seje skræl, som vindruer nogle gange har, så er der en tendens til at lige netop vindruer ofte kan sætte sig fast i halsen hos de små børn, der endnu ikke mestrer at tygge særlig godt. Vær derfor varsom med vindruer til børn under 1½-2 år - giv hende dem gerne, men server dem, så hun ikke sluger dem og får dem galt i halsen :o)
Fortsat held og lykke med det hele, håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske