Svar: Skal jeg vække hende?
20. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Charlotte
Jeg synes også det lyder som om at din datter sover rigtig meget i forhold til hendes alder. Det kan godt være at hun lige nu har behov for den ekstra søvn og hun lyder jo til at trives, men hun sover meget og som udgangspunkt også for meget i forhold til sin alder ...
Du fortæller at hun ofte sover 2-3 timer om formiddagen og derudover sover 2-3 timer om eftermiddagen. Hun puttes om aftenen kl. 19.30-20 og står så op kl. ca 8.30. Det vil sige at hun sover 4-6 timer i løbet af dagen og har en nattesøvn på 13 timer, altså sover hun mellem 17 og 19 timer i døgnet - er det rigtigt forstået?
Hvis det er rigtigt at hun sover så meget, hvordan synes du så hun sover? Har du indtryk af at hendes søvn er meget forstyrret, har du indtryk af at hun ikke sover særlig godt, når hun sover - snorker hun f.eks. meget, som tegn på at hendes vejrtrækning er påvirket eller lignende? Det er naturligvis en god idé at vurdere hendes søvnkvalitet for at vurdere, hvorfor hun har behov for at sove så meget som hun tilsyneladende gør - de fleste børn på 8-9 måneder sover 14 timer i døgnet. En nattensøvn på 11-12 timer og to lure i løbet af dagen på sammenlagt 2½-3 timer.
Hvis din datter af en eller anden grund har behov for at sove så meget som hun gør, så skal hun naturligvis have lov til dette, men hun skal modsat heller ikke lulles i søvn, hvis hun ikke har behov. Du fortæller jo at hun f.eks. om formiddagen er frisk og i vigør og ikke viser behov for at skulle sove, men at du putter hende og hun falder så fint i søvn. Du fortæller også at du om morgenen kan få hende videre i søvnen ved at hjælpe hende med at skifte side osv...
Jeg tænker at du skal forsøge at finde en balance, for hun skal ikke sove dagen væk. Det er vigtigt at hun med den alder hun har nu er vågen, aktiv, bruger sig selv både fysisk og mentalt, udforsker verden, oplever, undersøger samtidig med at hun også skal spise godt og tilbydes mere og mere familiemad. Hun har brug for mange små måltider i løbet af dagen og hvis hun sover så meget som du fortæller, så er der en risiko for at hun ikke får sit behov for mad stillet, men også en risiko for at hun ikke får brugt sig selv motorisk og mentalt nok ...
En plan for dagen til et barn på 8-9 måneder vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød med mælk, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt eller lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske 45 minutter
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, rester fra aftensmaden som f.eks. godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle og lignende. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 sover 1½-2 timer, kan evt. ammes inden, det afhænger af det samlede mælkeindtag og behov.
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan eller lignende, ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Familiemad, pasta/spaghetti med kødsovs, frikadeller (kød/fisk), boller i karry, lasagne, laks, rødspættefileter, farsbrød osv. Grøntsager i stykker og også gerne moset med lidt sovs. Fortsat altså både mad i stykker og mad som er moset. Vand af kop.
Suppleres evt med lidt frugtgrød med mælk til dessert og nogle familier indfører også en godnatgrød i denne alder, for at sikre barnets indtag og en bedre nattesøvn.
Puttes til natten med amning ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover til næste morgen tidlig
Hvis du mener at det er et reelt søvnbehov hun har, så synes jeg du skal drøfte det med lægen. Din datter sover som sagt rigtig meget og det lyder til at være betydeligt mere end gennemsnittet og det synes jeg man skal forsøge at finde en forklaring på.
Fortsat held og lykke, håber ovenstående hjælper videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske