Svar: Pålæg
20. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Charlotte
Din datter må i princippet få det samme som I andre spiser og med den alder hun har nu, er det vigtigt at maden tager udgangspunkt i den mad I andre får. Hun har dog stadig behov for at få maden moset og behov for at få lidt ekstra fedtstof osv. men du kan godt tage udgangspunkt i din egen mad.
Hun må ikke få honning, ymer, ylette og kvark før hun tidligst er et år. Hun må heller ikke få store mængder salt, men hvis maden er almindelig krydret må hun gerne få det. Salter I meget, så er det en god idé at tage hendes mad fra før du kommer salt i eller gå over til at bruge bordsalt i stedet.
Det er en god idé at tilbyde hende smørbart pålæg her i starten, hvor hun skal til at tygge og vende sig til små bidder. Det er generelt en god idé at tilbyde fiskepålæg et par gange om ugen og her må hun gerne få f.eks. sildepostej, makrel, tun, rognguf og lignende. Ligesom du naturligvis kan tilbyde hende smøreost, leverpostej, tilbyde små stykker frikadelle (kød eller fiskedelle) og lignende. Fisk er en vigtig kilde til D-vitamin, jod, selen og omega-3 fedtsyrer. Kød og indmad indeholder meget jern og ost meget calcium. Så sørg for at veksle mellem de forskellige pålægstyper
Du kan også med fordel tilbyde hende grøntsagsmos som smørbart pålæg. Det kan være ærtemos, avokadomos eller lignende som du selv laver, du kan dog også bruge grøntsagsmos, som du køber på glas.
Lidt frugtmos eller små stykker frugt eller bær, kan også bruges som pålæg på brød og på den måde kan du skabe variation i tilbuddet til hende. Hun må også gerne få ½ hårdkogt æg en gang imellem.
Der er ingen anbefalinger for frugt og grønt til børn under 4 år, men det er generelt en rigtig god idé at medtænke at hun skal have både frugt, grønt, kød, fisk både til aften og frokost, så hun får det mindst to gange dagligt. Derudover kan frugt og grønt fint også gives som mellemmåltider.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske