Svar: Sovetider og mad skal passe med dagplejer
20. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå du er ked af det og frustreret og hvor er det egentlig flot at du har kunne flytte din datters rytme, så det kan passe med dagplejers ønske ... Et eller andet sted så undrer det mig nemlig at dagplejer så markant melder ud at børnene skal sove fra 7.45-8.45 - det er godt nok en tidlig formiddagslur ...
Men hvis det virker og det er lykkes for dig at passe det ind, så må det jo være okay :o)
Jeg synes ikke dagsplanen er så tosset hvad angår mad. Din datters vægring mod at spise grød hos dagplejer, kan sagtens hænge sammen med at alt er så nyt og hun endnu ikke føler sig tryg ved stedet. Selvfølgelig spiller den store flaske på 230ml også ind - men det er vel den eneste måde du kan få hende til at sove på? Alternativet er naturligvis at tilbyde hende grød som morgenmad, suppleret med en flaske og så kan dagplejer nøjes med at tilbyde frugt og skorper som mellemmåltid om formiddagen.
Sammen med rugbrøddet til frokost, så synes jeg din datter skal tilbydes grøntsagsmos og du kan her købe glas, som dagplejer kan give hende. Du kan også lave grøntsagsmos hjemmefra.
Mit forslag til en dagsplan, der så vidt muligt skal følge de tider du har angivet ser således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes, det er en dejlig måde at vågne og starte dagen på.
Morgen 6.45: Tilbydes havregrød, vand af kop.
Puttes til morgenlur med en flaske mme kl. ca 7-7.30 og sover en time og afleveres hos dagplejer
Formiddag 9: ½ bolle med smør, frisk frugt eller lidt frugtmos, brødskorper eller lignende
Frokost kl. 11-11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos evt. fra glas. Kan også få små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer eller lignende, vand af kop.
Puttes til middagslur kl. 12.30 med en flaske mme og sover ca 2 timer
Eftermiddag 15.30: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør eller lignende. Vand af kop
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere familiemad, hun må gerne begynde at få pasta/spaghetti med kødsovs, boller i karry, lasagne, farsbrød, frikadeller, kartoffelretter, grøntsager moset med lidt sovs osv.
Puttes til natten med en amning kl 19.30-20
Sen aften 23: Ammes inden du selv går i seng og spiser her mere eller mindre i søvne og kan derefter sove videre til næste morgen tidlig.
Sådan kan en dag se ud :o)
Hvordan har du det med dagplejer i øvrigt? Jeg får fornemmelsen af at du er lidt utryg ved at aflevere din datter og at det handler om at du ikke rigtig oplever at dagplejer har overskud til at tage sig af din datter. Det er et stort problem, hvis dagplejer ikke kan magte at din datter er ked af det og hvis du har fornemmelsen af at det her sted ikke er godt, så bliver du nødt til at finde en anden løsning og kontakte dagpleje kontoret.
Du er ikke for meget hønemor - det er helt naturligt at din datter er ked af det og har behov for ekstra tryghed, nærhed, omsorg og opmærksomhed i den periode, hvor hun skal køres ind. Hun har samtidig en alder, hvor det naturligt er svært for hende at undvære mor og derfor er det helt essentielt at hun kommer et sted, hvor der tages hånd om dette og hvor hun får den omsorg hun behøver.
Du kan altid kontakte den tilsynsførende pædagog og tale med hende om, hvordan du oplever situationen. Hun vil naturligvis tale med dagplejer om det og måske var det en idé at I fik et fælles møde ...
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske