Brev:
Ligge på maven?
20. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Ligge på maven?
Hej Helen.
Min datter er efterhånden blevet 5 måneder gammel og hun trives rigtig fint. Jeg skrev til dig for en måneds tid siden fordi hun ikke rigtig ville spise. Hun er flaskebarn og du nævnte nogle forskellige ting vi kunne prøve, deriblandt at introducere grød, det gjorde vi og det går så fint. Nu får hun grød til middag og mos til aften. Ca 1 dl af hver. Samt spiser hun ca 600 - 700 ml MME og 180 ml vælling. Jeg tænker at det er fint? Godt nok kunne hun godt spise mere i forhold til hendes vægt, men hun tager fint på og vejer nu 8.4 kg og er 69 cm lang.
Så kommer det nye problem :-)
Vi havde i starten bøvl med at få hende til at ligge på maven pga rigtig meget gylpen. Det blev efter intensiv øven rigtig flot og hun kunne da hun var 4 måneder gammel ligge på maven i over 20 min af gangen. Det kan hun stadig, men gider bare ikke mere.
Hun pylrer hver gang hun bliver lagt på maven. Hun har en bestemt "pyllertone", som jeg ved betyder "det her vil jeg IKKE mere" Sommetider prøver jeg at ignorere det lidt, altså trække den lidt længere før jeg tager hende op, men så bliver det bare til skrigeri.
Vi tænkte, måske keder hun sig ved det, for vi ved jo at hun kan ligge på maven, så vi har købt nyt legetøj (både noget til før 6 måneder og noget til efter 6 måneder) hun kan kigge på og lege med, men det hjælper ikke. Det eneste der kan få hende til at ligge på maven uden pyllertonen er hvis hun kan kigge på hunden og gribe fat i den (hvilket jo ikke er ret længe den gider det) eller vi konstant underholder hende, dvs. synger intensiv og dermed afleder hende fuldstændig, hvilket er ret udmattende i længden. Samt jo ikke inspirerer hende til at udforske verden og sit legetøj og lære at rulle fra mave til ryg og omvendt og i sidste ende kravle.
Hun er så til gengæld rigtig god til at sidde og vil gerne sidde i bumbo stolen (den har vi brugt i stedet for en skråstol) eller på vores skød og så er legetøjet (eller hvad ellers der er inden for hendes rækkevidde) pludselig meget interessant. Så gider hun godt lege med det. Hun er også godt underholdt ved at sidde i den og se mig vaske op eller lægge tøj sammen.
Hun gider (for det meste) godt ligge på ryggen, især hvis bleen kommer af og hun kan nå hendes tæer og putte dem i munden og rulle fra side til side.
Hun har kun få gange (for ca 1½ måned siden) rullet fra maven til ryggen og det har været uheld. Og èn gang rullet fra ryggen til maven. Hun kan sagtens rulle om på siden. Jeg prøver at øve med hende i at rulle fra mave til ryg og omvendt, så hun vænne sig til det at rulle rundt. Men måske skal jeg lade være med dette og lade hende selv om det?
Så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre med det "liggen på maven". For mig virker det et eller andet sted som om at hun ikke gider ligge dernede på gulvet når alt foregår længere oppe (jeg går evt. og rydder op og synger til hende og snakker med hende), for lige så sur hun kan være ved at ligge på gulvet, ligeså tilfreds kan hun være hvis jeg sætte hende i stolen på bordet så hun kan holde øje med det hele - og mig.
Hvad dælen gør jeg med hende :-)
Henriette.