Svar: Ligge på maven?
20. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Henriette
Dejligt at det går så fint med skemad og flaske. Et samlet indtag på ca 800ml (mme+vælling) er lige efter bogen ved siden af to måltider skemad dagligt - du kan med den alder hun har ikke længere udregne mælkebehov efter vægt.
Det lyder umiddelbart som om at din datter er fint med motorisk, selvom hun ikke er så glad for at ligge på maven. Du fortæller at hun i rygliggende stilling, tager fat i sine tæer og triller om på siden - det lyder således som om at der ikke skal ret meget til, før hun kommer videre om på maven, hvorfra hun så må øve sig i at trille tilbage igen.
Det er dog ikke ligegyldigt det med at ligge på maven, fordi det netop er i maveliggende stilling at barnet får styrke nok i ryggen til at kunne sidde frit uden støtte. Det er også fra maveliggende stilling at barnet lærer at krybe hen over gulvet og derfra lærer at kravle. Derfor er det fortsat en rigtig god idé at du har for vane altid at lægge din datter fra dig på maveliggende stilling, når hun er vågen. Hun skal konsekvent lægges på maven og vil hun ikke det, så må hun arbejde lidt for selv at vende sig om ...
Det hjælper ofte at lægge hende hen over en ammepude eller lignende, så hun bliver løftet lidt op og det vil også være en god idé at lægge hende foran et spejl, så hun kan se sig selv, når hun ligger der. Derudover er det en god idé at lægge hende på maven hen over jeres lår og også at bære hende rundt maveliggende, hvor hun ligger i jeres arme.
Men ellers er det generelt vigtigt at hun tumlet med, bevæges, trilles, vendes på hovedet osv. Jo mere jo bedre. Det er vigtigt for at stimulere hendes balancecenter, jo mere i kan vende op og ned på hende jo bedre er det og jo mere styrkes hendes motoriske udvikling fremover.
Så jeg synes ikke du skal lade hende være og lade hende selv om det, modsat skal du heller ikke tvinge hende til at ligge på maven, hvis hun bare ikke vil og blive dybt ulykkelig. Hun lyder til at være meget godt igang og man kan jo godt forstå at hun ikke rigtig gider det længere - hun har jo tilsyneladende gjort det rigtig meget i 4 måneders alderen ...:o)
Men masser af bevægelse, tumlen og venden rundt - det er super vigtigt.
Fortsat held og lykke, håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske