Svar: Hjælp til søvn, rytmer og mad
20. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Henriette
Det lyder ganske rigtigt som om at I har behov for en rytme og i forhold til din drengs alder og det faktum at I har forsøgt med skemaden i en månedstid, så tænker jeg at det vil være okay, hvis I forsøger med lidt skemad 3 gange dagligt.
Hvor stærk er din dreng, kan han sidde i høj stol? De fleste børn kan først dette omkring 6 måneders alderen, men nogle børn er stærke nok til at kunne når de er 5 måneder. Hvis ikke han kan det, så prøv at sætte ham i skråstol, autostol eller hvad du nu har. Det er vigtigt i forhold til at skabe øjenkontakt med ham - han skal spejle sig i dit ansigt, når du åbner munden, så åbner han også munden. Giv ham maden i en lind strøm, så det ligesom kører lidt på rygraden og så han ikke bliver forstyrret - han protest handler måske om at det går lidt for langsomt ...?
Han skal ikke have store mængder, prøv med 1/2-3/4 dl af gangen og følg så efter med amning. Når du ammer ham, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at få ham til at spise fra begge bryster i løbet af dagen. Både fordi han på den måde får stimuleret til ekstra mælk, men også fordi han lyder til at spise mere mælk om natten end om dagen og det skal du have vendt. Det er vigtigt i forhold til også at få ham til at sove et lidt længere stræk om dagen.
Det er helt naturligt at han i kraft af sin alder powernapper mere, men det behøver ikke forhindre dig i at forsøge at lave en god rytme og det har han alderen til. Det betyder også at der absolut intet er i vejen for at du triller ham en tur, fordi han så naturligt sover bedre og sover længere. Simpelthen fordi han på den måde naturligt kommer ind i en rytme, du påvirker hans biologiske ur til at skulle sove lidt længere tid af gangen.
Det er således dig der skal hjælpe din dreng til at få en rytme ved at du tilbyder ham mad til faste tider, ammer ham til faste tider, putter ham til faste tider og hjælper ham med at sove netop ved at svøbe ham, putte ham i hans duniduo, skærme ham med sutteklud osv.
Planen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, nogle børn har behov for amning on-off til 7.30-8 præcis som du beskriver - det er en god måde at starte dagen for jer begge og helt okay.
Formiddag 9: Tilbydes lidt grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes fra det ene bryst - skiftes - ammes igen men fra modsatte side og puttes så i sin duniduo med sin sutteklud ca kl. 10 til formiddagslur. Hvis han først er stået op kl. 8.30, så vil han sandsynligvis ikke være putteklar før kl. 10.30 - du skal regne med at han kan klare at være vågen ca 2 timer
Frokost 12-13: Tilbydes grød med frugtmos eller lidt grøntsagsmos, Vand af kop.
Ammes fra det bryst, hvor du stoppede sidst - skiftes - ammes igen men fra modsatte side. Puttes så herefter igen i sin duniduo med sin sutteklud osv.
Sen eftermiddag 17: Ammes igen efter samme princip som tidligere og puttes så til sin tredie lur, som sandsynligvis ligger sidst på eftermiddagen eller tidlig aften - ofte mellem kl. 17-18.
Aften 18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten mellem 20-21, tidspunktet afhænger af hvor sent den tredie lur ligger i løbet af dagen. Ammes efter behov i løbet af aftenen, så du er sikker på at han bliver fyldt rigtig godt op til natten.
Ammes igen sen aften eller først på natten 23-01. Tidspunktet varierer efter hvornår han er amme og puttet til natten. Hvis han allerede er gået til ro kl. 19.30, så er det fint at amme ham mellem 22-23 inden du selv går i seng og så vil han sandsynligvis have behov for amning midt nat omkring 03 igen. Hvis han modsat først er gået til ro kl. 22 og ammet der, så behøver han måske ikke mælk igen, før han vågner af sig selv kl. 04/05 ...
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om hvordan I kommer videre og får fyldt din dreng lidt mere op med både mad, mælk og søvn i løbet af dagen :o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske