Svar: Storebror - 3 år, 10 mdr.
20. oktober 2008
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære Tyr
Tillykke med lillesøster, - det lyder som om at I er en familie som har det rigtig godt. Jeg kan sagtens fornemme jeres ressourcer og I gør jer rigtig mange gode tanker og overvejelser.
Der er især en ting jeg hæfter mig ved og det er at du skriver, at din dreng pleaser jer - at det virker som om at han gør en masse for at I skal kunne lide ham, at han ligesom har en oplevelse af at skulle gøre sig fortjent til jeres kærlighed ... Han pleaser for at få jeres ros og støtte.
Det er helt naturligt for hans alder og udvikling, det er også helt naturligt netop fordi han nu er blevet storebror og skal øve sig i og finde ud af sin nye rolle. Han er nødt til at prøve nogle ting af, for at være sikker på at han stadig har betydning, at han stadig har en plads, nu hvor der er kommet en konkurrent.
Du fortæller også at han er meget pligtopfyldende og gerne vil gøre al ting rigtigt. Han bliver dybt ulykkelig, hvis I beder ham gøre noget, som I ved han kan, men hvor han måske føler han ikke kan det godt nok. Han har det bedst med at lave noget sammen med jer, det er svært for ham at tage initiativ og gøre ting på egen hånd - måske fordi han er er bange for et eller andet sted ikke at kunne, ikke at slå til ...
Oplever I ham f.eks. tit sige "jeg kan ikke ..." ?
Min umiddelbare tanke er at I skal arbejde med jeres drengs selvværd og det handler om at vise ham at I er der, lytte til ham, deltage i de ting han laver osv. men uden at vurdere ham. Han skal ikke længere kun have at vide at han er dygtig, eller at det han laver er flot præsteret - han skal roses for processen, det der har gjort at han er nået dertil, hvortil han er kommet.
Der er netop udkommet en rigtig god bog omkring lige netop dette. Den hedder "Glade børn med højt selvværd - en forældre guide" og den er skrevet af psykolog Dan Svarre. I finder den i min bogguide under 'Mobning og selvværd'. Et eksempel med udgangspunkt i et eksempel fra bogen:
Jeres dreng kommer f.eks. med en tegning han har lavet. Når børn laver en tegning til os, så er det ofte en gave og det barnet har brug for er en ærlig og autentisk accept og bekræftelse på, hvad gaven gør ved dig. Han har brug for at mærke at du går ind i tegningen og udtrykker hvad du oplever fordi han derved vil opleve at du interesserer dig for ham og at han er vigtig for dig.
Derfor skal han ikke mødes med "Nej, hvor er den flot", "sikke nogle flotte biler du har tegnet" og "hvor er du dygtig til at tegne". Men i stedet skal han mødes med "Tak, den er jeg glad for", "Jeg kan godt lide de farver, dem bliver jeg i godt humør af", "Det ser sjovt ud, jeg bliver helt nysgerrig efter at høre hvor bilerne kører hen...".
Min tanke er altså at I skal forsøge at ændre lidt taktik, når I roser jeres dreng. Følger man Dan Svarres tanker, så skal roser fjernes, simpelthen for at få ham til at føle sig værdifuld, fordi han er den han er. Jeg tænker at I takt med at han bliver styrket i troen på at han er noget værd, fordi han er lige præcis den han er, så vil han også gå igang med ting af sig selv. Så er de ting han gør rigtige og værdifulde fordi det netop er ham selv der gør det. Et styrket selvværd vil således også styrke initiativet til at gøre noget på egen hånd.
Selvværd er: "Jeg har værdi for mig selv og andre, alene fordi jeg er til. Jeg er værdsat". I modsætning til: "Andre har brug for mig, for det jeg kan og gør. Det jeg kan er noget særligt." Sidstnævnte er selvtillid.
Jeg håber I kan bruge dette til noget videre frem, fortsat held og lykke med dem begge :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske