Svar: Søvn - at sove igennem?
21. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Linda
At sove igennem er faktisk at sove mellem 5-7 timer. Det betyder at nogle børn kun sover 5 timer sammenhængende, andre sover 6 og så er der også børn der kan sove op til 7 timer uden mælk om natten (sidstnævnte er dog de færreste :o)).
Der er altså absolut intet unormalt i at din dreng skal have mad kl. 23 og 04 eller kl. 24 og 05 - det lyder helt normalt og helt relevant for hans alder. Og du bør give ham mælk, når han vågner og har behov for det.
De fleste børn vil først i 10 måneders alderen kunne sove et længere søvnstræk uden at få mælk. Det vil ofte være sådan at barnet i denne alder tilbydes to flasker - enten aften og sen aften (kl. 20-24) eller aften og tidlig morgen (kl. 20 + et sted mellem 04-06).
Du skal naturligvis sikre dig at han får sit øvrige behov for mælk og mad dækket i løbet af dagen. Det vil gøre at han ikke behøver indhente så meget om natten ... De nætter, hvor du oplever at han måske kun kan sove i 4 timer og så har behov for ekstra mælk, vil han måske ikke har spist helt så meget til aften eller han har måske drømt og sovet meget uroligt og flasken giver ham den ro han behøver for at sove videre. Nogle gange vil han så måske tage et lidt længere søvnstræk efter flasken der ...
Fleksibilitet må der til, man kan desværre ikke putte børn i kasser :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske