Brev:
Natteklynk
21. oktober 2008
Alder:
3 år, 5 mdr.
Natteklynk
Hej Helen,
Så er vi på den igen :o)
Denne gang er det en ændring i Davids søvnmønster, der giver os grå hår i hovedet.
I tirsdags blev han syg – helt almindeligt med feber og lidt opkast. Men et par dage før da, vågnede han pludselig op i vild gråd midt om natten. Han var helt opløst, og vi kunne ikke få ham til at falde til ro igen, så vi endte med at tage ham ind til os i sengen.
Et par nætter senere skete det igen – denne gang vågnede han og var sikker på, at han havde tisset i sengen. Det var dog kun en drøm, men igen kunne vi ikke få ham til at falde til ro, og han spurgte selv, om han måtte komme ind til os. Så tænkte vi lidt på, at nu skulle vi jo passe på, at det ikke blev en dårlig vane.
Mens han så har været syg, har han sovet i sin egen seng inde i vores soveværelse. Det har fungeret fint.
Men, nu er han så blevet rask igen, og vi flyttede hans seng tilbage søndag aften. Hen på natten til mandag begyndte han så at klynke uden rigtig at vågne. Vi troede først, det var mavekneb, for han krøllede sig sammen og gav sig. Men han vågnede aldrig rigtigt, og selv om han faldt til ro, gik der kun en time, før han begyndte igen, og til sidst endte vi igen med at tage ham ind i vores seng.
I nat var det så det samme – det begyndte allerede omkring kl. 22. Han vågner ikke rigtigt, men klynker og mosler rundt – er oppe på alle fire, oppe at sidde. Vi kan ikke få kontakt med ham, og hvis han endelig vågner, hævder han, at han ikke har ondt nogen steder, men ved ikke, hvorfor han så er ked af det.
Hvad kan det skyldes? Der er ikke sket nogen store forandringer i hans liv – vi er ikke flyttet, han har været i børnehaven i snart et halvt år, der er ingen familieforøgelser
… Er det almindeligt for børn i hans alder? Vi læste noget om natteskræk, men det lyder som om det er lidt voldsommere end det, vi oplever. Og David græder ikke bare én gang og så er det overstået - det bliver ved og ved.
Hvad kan vi gøre? Det er så synd for ham, men også lidt for os, der jo skal op en gang i timen og forsøge at berolige ham. Og vi vil nødig have, at det bliver en vane, at han skal sove hos os hver nat - han har altid sovet godt på sit eget værelse i sin egen seng - det har vi aldrig haft problemer med.
Jeg håber, du kan kaste lidt lys over sagen.
Venlig hilsen
Line