Brev:
Mos, mad, sikre indtag
21. oktober 2008
Alder:
12 mdr.
Mos, mad, sikre indtag
Hej Helen,
Tak for din skønne hjemmeside og dine gode svar, der er ofte svar at finde på siden. Jeg har dog et par spørgsmål igen ang. vores tvillingedrenge som nu er blevet 1 år.
De går i vuggestue og det går rigtig godt og de er glade for at gå der. De får frokost der som kan være varmt eller koldt. Drengene er jo i den alder, hvor de meget gerne vil selv og det får de også lov til i vuggestuen og derved nok ikke får så meget mad selvom de siger jo de spiser nu meget godt, så er det lidt svært da jeg ikke ser det, men skal selvfølgelig stole på det de siger:)
Når de kommer hjem får de en lille flaske MME ca 100 ml, og måske en halv bolle og lidt frugt. Det får de omkring kl. 16-16.30. Når vi så skal spise som er ved mellem 18-18.30 foregår det nogen gange med lidt gråd og nej vil ikke spise eller smage på det. De har fået i en periode grøntsagsmos (som regel er gulerødder, kartofler og pastinak, som vi blender) med kød / fisk til og det spiser de med glæde. Jeg er tryg ved den form for mad, da jeg så ved at de får grøntsager men ved godt at det er ensformigt og giver dem ikke en chance for at lære at spise mad som skal tygges (dog de får kød/fisk), andet end det de får til frokost og frugt.
Til puttetid som er kort tid efter aftensmaden får de en flaske MME 120 ml som de spiser, meget forskelligt, nogen gange bliver den tømt andre bare et par hygge sut og det er det og så sover de.
Efter en lille forklaring kommer jeg lige med et par spørgsmål:)
Hvordan kan vi være sikker på at de får nok på en dag? Kan jeg rolig føle mig tryg ved grøntsagsmos (som vi blender lidt som suppe:)), måske bare hver anden dag i en periode og så tilbyde dem mad som kræver lidt mere og hvor de selv kan være med til at spise og vær ”tilfreds” med det de får spist, selv om det ikke er særlig meget, og langsomt kommer de væk fra blendet mad?
Vil du have et par forslag til mad / mellem måltid (snack) som vi kan lave til en god overgang, hvis du forstår som du ved de fleste børn kan lide?
Skal man stoppe med at give dem D-dråber og gå over til en anden form for vitamin nu når de er 1 år? Siden vuggestuen har de være forkølet som så mange andre børn, bare ærgerligt når de ikke har været syge før. De har nu været det i godt 3 uger og hoster en del både om natten, og når de skal sove om dagen. Vi har gjort det med at hæve sengen, givet dem saltvandsdråber og hoste saft fra lægen men de bliver bare ved, har du et vidundertrick der kunne lindre det lidt?
Tusind tak for din hjælp som altid kan bruges.
Mor til 2