Svar: Min dreng falder i søvn ved brystet
22. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Davids mor
Det lyder som en god idé for jer alle at arbejde på lidt mere sammenhængende nattesøvn og det er i den forbindelse en rigtig god idé, at du starter med at lære David at falde i søvn og blive puttet uden brystet i munden. Det er fint at tilbyde ham en klud ved ansigtet i stedet.
Du skal øve dette om dagen og ikke kun om aftenen, ofte vil det være sådan at det netop er om aftenen, barnet lærer det sidst.
Når du lægger ham fra dig, skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Du skal amme ham som han plejer, han har brug for mælken og det gør ham rolig og afslappet samtidig med at han føler sig mæt. Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng.
Det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne amme ham fra begge bryster. Det vil sige at du starter med at amme ham fra det ene bryst, forsøger at få ham til at bøvse, pludrer lidt osv. Herefter skifter du ham, så han vågner lidt op til dåd, så svøber du ham og så ammer du ham fra modsatte bryst - gerne imens han er svøbt - hvis du kan, han er jo efterhånden ved at være en stor dreng :o)
Fjern han forsigtigt fra brystet, forsøg evt. med en sut og put ham så fra dig. Det er her, hvor han skal være vågen nok til at registrere hvor han puttes, hvor han sover, men stadig er træt nok til at falde i søvn. Hvis han er for stor til at blive svøbt, så brug evt. en voksipose, duniduo, sleebee, drømmepose eller lignende. Det kan skærme ham, være med til at give ham fysisk ro og få ham til at slappe af. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Du kan også vælge at køre en tur med barnevognen eller vugge den lidt frem og tilbage.
Der er stor forskel på om det er et barn på 5 måneder eller et barn på 7 måneder som man vil have til at sove alene. Det betyder ikke at I ikke kan forsøge nu og det er fint at køre efter en nogenlunde fast rytme for dagen. Den kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16.30: Ammes
Sover evt. 3 lur, som er en powernap - flere børn begynder at springe den over i 6 måneders alderen
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Ammes
Nat 03: Evt. amning, måske begynder den at kunne blive sprunget over, mange børn er dog 6 måneder inden de kan undvære denne amning.
Som du kan se er amning altså fortsat meget vigtig og du skal derfor tillade dig selv at amme din dreng om natten, da det kan være et helt reelt behov for mælk. Det er altså i løbet af dagen, at du skal lære din dreng at falde i søvn uden brystet og ikke om natten i første omgang ... De gode rutiner fra dagen kan så følge efter om natten senere hen :o)
Med hensyn til Godnat og sov godt, så er jeg ikke tilhænger af at børn skal græde sig i søvn og det er mig umådeligt meget imod, at man ikke må kærtegne, vugge, holde i hånd osv. I kan i bogguide finde de forskellige bøger om børn og søvn, som er på markedet og kan der se hvad jeg mener om de forskellige metoder.
Med hensyn til flaske og lære David at tage imod en sådan, så kan du evt. forsøge med udmalket modermælk. Det kan godt være smagen af erstatning han ikke bryder sig om. Du kan også forsøge med en anden slags mme, evt. forsøge med en vælling for at se om han kan lide det og så hjælper det også nogle gange at forsøge med en anden type flaskesut .. Det samme med sutten, som du ikke kan få ham til at tage imod .. Har du evt. prøvet Pigeon eller Nuby? Jeg ved at nogle forældre har held med disse mærker, hvis barnet nægter alt andet :o)
Ellers er det jo sådan at børn ikke behøver hverken flaske eller sut, så vil han ikke, så er der ikke noget at gøre ved det, så er det bare rigtig godt at amningen fungerer så fint :o)
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske